Prezentat presei internaționale încă de anul trecut, Renault Talisman a intrat recent în protofoliul reprezentanței producătorului francez din România. Conștienți că sarcina de a impune un model cu totul nou într-un segment de piață în care marca a fost până acum aproape inexistentă, oficialii de la București au gândit un mod aparte de a pune vehiculul la dispoziția jurnaliștilor. Înainte de a pune la treabă noul Talisman, aceștia au avut posibilitatea de a sta de vorbă în tete-a-tete cu directorul Renault Commercial Roumanie, Jan Ptacek. Astfel, am putut afla că modelul are rolul de a reprezenta cât mai bine marca franceză în segmentul D al pieței și că este destinat mai mult companiilor decât persoanelor fizice. De asemenea, după rezultatele nesatisfăcătoare ale înaintașilor Laguna, Latitude și ale mai pretențiosului Vel Satis, toate cu un design „out of the box“, Renault încearcă să se impună printr-un aspect clasic cu detalii moderne și, mai ales, printr-un pachet tehnologic de top.
Declarațiile oficialului Renault s-au dovedit cât se poate de corecte imediat ce am pornit la drum cu noul Talisman. Este, fără îndoială o mașină care uimește prin design. Deși proporțiile sunt cele ale unui sedan clasic din segmentul D, micile artificii din partea frontală – logo-ul imens, blocurile optice și grila amenințătoare – și modul fericit în care designerii au dezvoltat partea din spate fac din Talisman un adevărat magnet pentru privirile șoferilor români. Interesant de observat este faptul că pe parcursul celor peste 500 km parcurși la bordul mașinii, cei care s-au arătat interesați sunt colegi de trafic posesori ai unor modele premium ca Audi A6, BMW Seria 5 sau Mercedes-Benz Clasa C.
Dinamism costisitor
Lăsând deoparte privirile uimite și curiozitatea celor care nu aveau nici cea mai vagă idee că Renault a revenit în clasa D cu un model complet nou și atractiv, ceea ce impresionează la noul Talisman este confortul. Grație sistemului Multi-Sense, șoferul poate alege între cinci moduri care modifică zece parametri ai mașinii, de la suspensie la direcție sau răspunsul motorului la comenzi.
Testat de Capital în versiunea Intens Energy TCe 200 EDC, modelul pare o adevărată carpetă magică pe drumurile denivelate din România. E drept că în anumite momente suspensia adaptivă disponibilă doar opțional pare prea moale și răspunsul direcției prea lent atunci când utilizezi modurile ECO sau Confort, însă trecerea în zona Sport schimbă sesizabil comportamentul. Mult mai interesant și mai plăcut pentru cei care preferă un stil de conducere sportiv este sistemul 4Control.
Grație acestuia, în special în oraș când virajele sunt mai bruște sau vreți să întoarceți, cele patru roți viratoare vă vor permite excese pe care nu le-ați fi putut pune în practică la bordul altui vehicul. Practic, în ciuda lungimii de peste 4,8 metri, Talisman întoarce ca o compactă. Revenind la confortul pus la dispoziție de noul model, este demn de luat în seamă și faptul că varianta Intens, cea mai scumpă, este dotată cu funcții de încălzire, ventilație și masaj pentru ambele scaune din față, iar sistemul R-Link2 cu ecran tactil de 8,7 inci amplasat vertical înglobează o mulțime de funcții și este ușor de utilizat.
Ca detalii mai puțin plăcute trebuie să menționăm autonomia de doar 450 km a versiunii testate în ciuda unei utilizări cumpătate și mici vibrații atunci când sistemul start-stop încearcă să oprească sau să repornească motorul. Consumul afișat la finalul testului – 7,4 l / 100 km – pare rezonabil în condițiile utilizării unui motor turbo de 1.6 litri care dezvoltă 200 CP, însă este mult peste cel de 5,8 l / 100 km anunțat de producător. Din acest punct de vedere, probabil că este mult mai avantajoasă alegerea unei variante diesel, în special dCi 160.
Cert este că odată cu lansarea noului Talisman, Renault reintră în segmentul D cu un model care poate emite pretenții fondate la un loc în Top 5 alături de mult mai titratele Volkswagen Passat, Ford Modeo, Skoda Superb sau Opel Insignia.