Sorin Moldoveanu este antreprenorul care, la nici trei luni de când s-a aventurat în lumea businessului, a vândut costume la comandă de aproximativ 28 de mii de euro. Până la finalul anului el speră să depășească o cifră de afaceri de 200 de mii de euro.
Atunci când ai o idee de afaceri și spirit antreprenorial, nimic nu îți stă în cale. Este și povestea lui Sorin Moldoveanu, care anul trecut și-a dat seama că este pregătit să renunțe la un job bine plătit pentru a deveni propriul său șef. Astfel, a fondat atelierul de croitorie Sir Ludovic | Master Suit Maker, cu o investiție de 20.000 de euro. O parte de bani provin din economii proprii, în timp ce familia l-a ajutat cu ceea ce mai avea de completat. Cu toate că nu are rude care să dețină afaceri și nu a avut de la cine să învețe cum să managerieze un business, nu i-a fost greu să facă primii pași în antreprenoriat. S-a bazat încă de la început pe studiile economice pe care le-a absolvit, dar și pe experiența pe care a căpătat-o lucrând în domenii variate precum asigurări, vânzări sau customer care.
Primul contur
Înainte de a-și deschide atelierul, ultimul job pe care l-a avut a fost tot în domeniul modei, la Tudor Taylor. Acolo a realizat că poate să facă mai mult decât să fie un bun consilier vestimentar. Prin urmare, a identificat o nișă, adică realizarea costumelor la comandă, și și-a deschis propriul business. A început de unul singur, iar asta recunoaște că a fost o greșeală. Ca să intri pe o piață extrem de competitivă și să ai succes trebuie să ai în spate o echipă puternică. A realizat însă repede vulnerabilitățile businessului său și și-a croit strategia potrivită.
Pe tiparul succesului
Până acum, la nici trei luni de la deschidere, Sorin Moldoveanu „a îmbrăcat“ 50 de clienți care apreciază calitatea și creativitatea. Astfel, cifra de afaceri pe care deja a obținut-o se învârte în jurul a 28 de mii de euro, adică peste 10% din cei 200 de mii de euro pe care și i-a propus să-i încaseze până la finalul anului. Deși clienții au posibilitatea de a-și personaliza costumele, putând alege forma reverului, tipurile de țesătură sau culorile nasturilor, majoritatea pariază pe gusturile tânărului antreprenor. Acesta îi consiliază și le oferă cele mai potrivite soluții.
Despre piața în care activează tânărul spune că este destul de dezvoltată pe segmentul masculin, dar în același timp abia la început în zona destinată femeilor. Astfel, există loc de educare și stabilire a unor noi abordări. „Consider că relația dintre cel care cumpără și cel care vinde trebuie să fie una de totală încredere și respect, alături de confirmarea calității în mod constant. În România, uneori se omite chiar esențialul și anume modul în care este tratat clientul. Aici putem îmbunătăți piața considerabil“, conchide Sorin Moldoveanu.
Lecţii pe care le-a învăţat prin prisma businessului
Oamenii. Oamenii de calitate sunt indispensabili unui business. Cu ajutorul lor putem face diferența în orice domeniu. Dacă ai o echipa puternică, cu oameni inteligenți, trebuie să știi să îi păstrezi aproape.
Informația. Consultanții de business sunt foarte importanți. Ei au experiență și cunoștințe în domeniu extrem de necesare unei afaceri la început de drum.
Familia. Orice ar fi, familia nu trebuie nicicum neglijată.
Timpul. Timpul trebuie să îl utilizezi cât mai bine, pentru că nu ți-l dă nimeni înapoi.
Cărți pe care le recomandă
1. Tată Bogat, tată sărac de Robert Kiyosaki
2. The Lean Startup de Eric Ries
3. De la Idee la Bani de Napoleon Hill
4. Rework de David Heinemeier
5. Nu renunța Niciodată a lui Donald Trump