Putinii clienti se impart in trei categorii: persoane fizice, care isi reamenajeaza locuintele; firme de constructii, arhitectura sau decoratiuni interioare, care folosesc tapetul pentru amenajarea caselor clientilor; in fine, hotelurile si cei care inchiriaza birouri sau diverse sedii, care achizitioneaza cea mai mare cantitate.
In Vest este foarte la moda tapetul mat, viu colorat, cu desene vesele, care imita acuarela, sau cu modele geometrice. Romanii prefera tapetele vinilice, lucioase sau mate, in culori pastelate – care dau iluzia unui spatiu mai mare in camerele de bloc – sau in culori inchise, cu diverse desene. Acestea nu mai sunt agreate de occidentali. Pentru sufragerii, se vand mai ales modele florale si geometrice, mai putin tapetele monocolore care imita zugraveala. Pentru dormitoare, se prefera culorile deschise, calde, in timp ce pentru camerele de copii merg bine tapetele care au imprimate desene cu animale (ursuleti, iepurasi, lei). Tapetele speciale, care imita furnirul, piatra de rau, caramida in culori naturale, sunt utilizate in special pentru holurile locuintelor si localuri (bar, restaurant, magazin).
Pe piata se gasesc doua tipuri de tapet: lavabil, care se poate sterge cu o carpa umezita (inconvenientul este ca a doua oara deja se cunoaste locul respectiv), si superlavabil, care ofera o rezistenta mult mai mare in timp si care nu se decoloreaza. Aproximativ 80% din tapetul comercializat face parte din aceasta ultima categorie.
Importurile domina
puternic piata
Pentru o camera de dimensiuni medii, 4m x 5m, este nevoie de 7-8 role de tapet – dimensiunile standard ale unei role fiind 10,05 m lungime si 0,53 m latime. In cazul modelelor mai complicate, la care imprimeul se repeta la fiecare 30-40 cm, este necesara o cantitate suplimentara de material, pentru a se respecta tiparul. Dintr-un anumit punct de vedere, tapetul este un produs sezonier, vara fiind anotimpul in care se inregistreaza cel mai mare volum al vanzarilor.
Principalii importatori de tapet sunt: Decorama Invest, Radical Grup, Paloma Star, SSAB Impex si Bondet Comert si Servicii.
Firma Decorama Invest SRL are o cifra de afaceri de 25 miliarde lei anual si, din 1990, ofera pe piata tapet din Germania. Anul trecut, cifra vanzarilor a atins 20 miliarde lei. Din totalul importurilor de tapet nemtesc, firma detine 90%. „Per total, din piata romaneasca estimam ca detinem 65%”, afirma Anca Matei, de la departamentul de importuri al firmei Decorama. Potentialul pietei este apreciat la 50-60% din proprietarii de locuinte, insa numai 15-20% isi permit deocamdata sa achizitioneze aceste materiale destul de costisitoare, in comparatie cu 90% din germani, care obisnuiesc sa-si tapeteze peretii.
Radical Grup comercializeaza tapet Rasch (Germania), Emiliana Paratti (Italia) si Grabetta (Ungaria) si detine o cota de piata de 14,5%. Octavian Ardac, director de marketing, apreciaza ca „piata se ingusteaza pe masura ce nivelul de trai scade si cumparatorii se orienteaza spre tapetul turcesc, mai ieftin – desi mai prost – decat oferta occidentala”. Singura dificultate mentionata de domnia sa este instabilitatea cursului valutar.
Pentru ambele firme, numarul clientilor si cifra de afaceri au crescut constant in ultimii ani. Insa in acest an ar fi multumiti cel putin sa-si mentina piata, foarte buna in sud-estul tarii si mai putin prospera in Ardeal. Parerea lui Vasile Teodor Ardeleanu, director general al firmei SC Jaluz Decor SRL din Cluj Napoca, este ca tendinta pietei romanesti este de a elimina total tapetul, asa cum in mediul urban au fost eliminate rolurile cu floricele. „Consider ca, in scurt timp, tapetul va deveni un produs demodat, mai ales ca au aparut deja inlocuitori, cum sunt vopselele lavabile. Cred ca cineva va inventa un alt produs, care nu necesita o munca de lipire, ca in cazul tapetului, sau chiar de nivelare, in prealabil, a peretilor, asa cum se intampla in multe situatii”, apreciaza directorul firmei clujene, care comercializeaza tapetul Marengo color din Germania.
SC Grabetta Turda Tapet SRL este unul dintre foarte putinii producatori interni de tapet. Este o societate cu capital integral unguresc, care a inceput desfacerea tapetului de numai de sase luni. Firma din Turda este unicul producator in Romania al grupei de tapet pe hartie acoperit cu model in relief de PVC expandat. Aceste produse din gama Luxor, in peste 100 de modele, au fost completate cu tapetele Object, care au ca destinatie speciala institutiile si alte locuri cu trafic intens. De asemenea, SC Grabetta comercializeaza si tapete cu luciu de matase, aduse la comanda din Ungaria. „Cei mai mari concurenti ai nostri sunt firmele producatoare de tapet din Germania, a caror oferta pe piata romaneasca insemna, in 1998, 56% din totalul importurilor”, afirma SzackA?cs PA
Tapetul isi face loc printrecarpetele cu scene idilice
20 mai 1999, 12:00
Ultima modificare în 20 mai 1999, 15:00
Putinii clienti se impart in trei categorii: persoane fizice, care isi reamenajeaza locuintele; firme de constructii, arhitectura sau decoratiuni interioare, care folosesc tapetul pentru amenajarea caselor clientilor; in fine, hotelurile si cei care inchiriaza birouri sau diverse sedii, care achizitioneaza cea mai mare cantitate.In Vest este foarte la moda tapetul mat, viu colorat, cu desene vesele, care imita acuarela, sau cu modele geometrice. Romanii prefera tapetele vinilice, lucioase sau ma
Etichete: arhiva,
tapet
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook