Norvegia a declarat că numărul mașinilor electrice a depășit numărul celor pe benzină

Norvegia a anunțat că numărul mașinilor electrice pe șoselele sale l-a depășit pe cel al mașinilor pe benzină. Aceasta reprezintă un pas important pentru atingerea obiectivului de a elimina complet vehiculele pe combustibili fosili până în 2025, conform The Guardian.

Potrivit Federației Norvegiene a Drumurilor (OFV), dintre cele 2,8 milioane de mașini private înregistrate, 754.303 sunt electrice, depășind cu puțin cele 753.905 pe benzină.

„Este un moment istoric. Un reper pe care puțini l-au anticipat în urmă cu 10 ani”, a spus directorul Federației Rutiere Norvegiene (OFV), Øyvind Solberg Thorsen.

Deși mașinile diesel continuă să fie cele mai numeroase, cu peste un milion de unități, numărul lor este în scădere. În august, Norvegia a atins un nou record: peste 94% dintre mașinile noi înmatriculate erau complet electrice, Tesla Model Y fiind preferată de nordici.

Norvegia, una dintre principalele țări producătoare de petrol și gaze naturale, își propune să aibă doar vehicule cu zero emisii până în 2025, un termen cu zece ani mai devreme decât cel stabilit de Uniunea Europeană. În plus, în Europa, vânzările de mașini electrice au început să scadă la sfârșitul anului 2023, reprezentând acum doar 12,5% din totalul vânzărilor de vehicule.

Maşini vehicule electrice
Sursa: Dreamstime

Anul trecut au fost înmatriculate 1,5 milioane de mașini electrice

În 2023, în Uniunea Europeană au fost înmatriculate 1,5 milioane de autoturisme electrice cu baterii, totalizând 4,5 milioane. Aceasta reprezintă o creștere de 48,5% față de 2022, când numărul total era de 3,0 milioane, conform Eurostat. România se află printre țările cu cea mai mică pondere a acestor autoturisme în totalul vehiculelor noi din UE.

Ponderea autoturismelor electrice cu baterie în rândul înmatriculărilor noi a ajuns la 14,6% în 2023. Aceasta este o continuare a creșterii rapide observate în ultimii ani, de la sub 1% în 2018, până la 14,6% în 2023.

La 31 decembrie 2023, autoturismele electrice cu baterie reprezentau 1,7% din totalul autoturismelor din UE, cu variații semnificative între țări. În Danemarca, ele constituiau 7,1% din flota auto, iar în Suedia, Luxemburg și Țările de Jos, ponderile erau de 5,9%, 5,1% și, respectiv, 5,0%.

În contrast, 14 țări aveau ponderi sub 1%, Cipru, Grecia și Polonia având cele mai mici cote, de 0,2%. România se află printre ultimele țări, cu o pondere de aproximativ 0,5%.