Totul a început în 2015. Guvernul din Muntenegru a semnat cu compania chineză China Road and Bridge Corporation privind construcţia unei autostrăzi în lungime de 170 de kilometri. Traseul rutier va lega localitatea Boljare, de la frontiera cu Serbia, până la portul Bar de la Marea Adriatică şi trece printr-un relief extrem de accidentat şi de muntos.
Guvernul de la Podgorica nu avea cei 2,7 miliarde dolari pentru a plăti construcția așa că o bancă de stat din Beijing, China Exim Bank, a acordat imediat un împrumut de 1 miliard de dolari pentru primul tronson, de 41 de kilometri. Chinezii au împrumutat cu 85% din suma primului tronson, o sumă care echivalează cu 19% din Produsul Intern Brut al Muntenegrului. Banii ar urma să fie returnaţi începând cu 2021.
Anul trecut, guvernul din Muntenegru şi China Road and Bridge Corporation au mai semnat un memorandum, prin care compania chineză se angajează să construiască şi tronsonul al doilea al autostrăzii. De data aceasta, a cerut 1,7 miliarde dolari. Cum nici acum autorităţile de la Podgorica nu au dispus de sumele necesare, China Exim Bank a oferit imediat un împrumut.
Condiţiile puse în 2018 de chinezi au devenit însă clare: dacă din 2021 Muntenegrul nu poate achita tranşe din cei 3 miliarde de dolari, China are dreptul de a lua garanţie terenuri şi proprietăţi în mica republică europeană.
Prim-ministrul Dusko Marković a ţinut să asigure opinia publică de faptul că autostrada Boljare-Bor va fi finalizată cu orice preţ. Cu ajutorul companiilor şi banilor chinezeşti Muntenegrul vrea să-și contruiască o infrastructură care îl va lega de statele vecine, de Uniunea Europeană şi de lume, conform info-sud-est.ro.
Cu toate asigurările date de guvernul de la Podgorica, datoriile chinezeşti au început să atârne greu în bugetul unui stat unde Produsul Intern Brut se alcătuieşte în special din activităţi turistice. Datoria publică a ţării va depăşi 80% din PIB la sfârşitul anului 2019, conform estimărilor Fondului Monetar Internaţional. Mai grav, însă, pentru a face rost de bani pentru China, guvernul din Muntenegru a trecut la reduceri bugetare masive: îngheţarea tuturor salariilor din sectoarele publice, eliminarea unor ajutoare sociale (precum cele pentru mame) şi a majorat semnificativ preţurile la energia electrică.
Experţii europeni au calculat că autostrada chinezească din Muntenegru se face cu bani împrumutaţi de la Beijing, cu muncitori chinezi şi cu date foarte strânse privind scadenţele datoriilor. Un kilometru de autostradă va costa, în final, 20 milioane euro iar eficientizarea acestor costuri nu este un proiect realizabil.