Aceeaşi ţară are în construcţie încă 278 km de autostradă şi în pregătire încă 1.200 km. România, pe de altă parte, o ţară a cărei PIB pe cap de locuitor este de patru ori mai mare decât cel al Pakistanului, are 519 km de autostradă şi 434 km în construcţie, dar la ce costuri?
Cea mai lungă autostradă din Pakistan, care leagă Lahore de capitala Islamabad, are 335 km şi şase benzi. Coreenii de la Daewoo au construit-o pentru 311 mil. euro. În România, numai tronsonul Cernavodă-Constanţa din Autostrada Soarelui, în lungime de 52 km, va costa 400 mil. euro.
Autostrada cu şase benzi Peshawar – Islamabad, în lungime de 154 km a fost finalizată în 2007 în urma unei investiţii de circa 100 mil. euro. A treia autostradă, dintre Pindi Bhattian şi Faisalabad, are o lungime de 52 km şi a fost construită de un consorţiu de companii pakistaneze pentru 61 mil. euro. Coridorul Karachi are o lungime totală de 57 km şi a fost definitivat în 2009 pentru 18,6 mil. euro.
În total, pentru cele patru autostrăzi, pakistanezii au plătit circa 490 mil. euro. România a cheltuit pentru 54 km din autostrada Transilvania 1,25 mld. euro, adică circa 23 mil. euro pe kilometru.
De remarcat este faptul că în 2008, Pakistanul a fost la un pas de faliment, ajungând la o inflaţie de 25%. Forţată de Fondul Monetar Internaţional, ţara a adoptat o serie de măsuri fiscale agresive pentru ca un an mai târziu rata inflaţiei să coboare la 14,1%. Datoria publică a Pakistanului a avut anul trecut o pondere de 60% în Produsul Intern Brut. Spre comparaţie, în România procentul a fost de 39,6% din PIB.
Click pentru mărire