Tarabagiii ii lasa cu ochii in soare pe importatori

Dupa revolutie, romanii au inceput sa-si dea seama, treptat, ca intre ochelari, vestimentatie si moda exista o stransa legatura. Ochelarii de soare intra si ei in aceasta ecuatie. Intuind ca poate fi o afacere, mai multe firme au inceput sa importe ochelari de soare, de diverse modele si culori. Deoarece produsele difera calitativ, deci si la pret, importatorii si-au creat o piata larga de desfacere.Inainte de 1990, in Romania a existat o singura intreprindere care a fabricat rame de ochelari (d

Dupa revolutie, romanii au inceput sa-si dea seama, treptat, ca intre ochelari, vestimentatie si moda exista o stransa legatura. Ochelarii de soare intra si ei in aceasta ecuatie. Intuind ca poate fi o afacere, mai multe firme au inceput sa importe ochelari de soare, de diverse modele si culori. Deoarece produsele difera calitativ, deci si la pret, importatorii si-au creat o piata larga de desfacere.
Inainte de 1990, in Romania a existat o singura intreprindere care a fabricat rame de ochelari (de vedere si de soare). Din aceasta s-a desprins, in 1992, SC Optiplast SA Arad, care a preluat fosta sectie de ochelari. Activitatea de baza a acestei firme a scazut vertiginos in perioada 1992-1998. Caderea a avut drept cauza patrunderea pe piata interna, prin import, a produselor similare de calitate mai buna, cu un design modern si la preturi mai mici. In plus, firma din Arad avea o tehnologie depasita si un management limitat. Societatea, practic falimentara, si-a incetat activitatea principala in 1998 si a redus productia la obiecte secundare asimilate (umbrele de terasa, umbrele de plaja, carucioare de piata etc.). „In consecinta, piata interna a ochelarilor de soare a ramas, dupa 1998, la discretia comertului pe baza de importuri”, spune Viorel Constantinescu, director Optiplast Arad.
Calitatea se vinde la preturi mari
Firma clujeana Opticris comercializeaza urmatoarele marci de ochelari de soare: Giorgio Armani, Emporio Armani, Vogue, Yves Saint Laurent, Cacharel, Chanel, Adidas, Ray Ban, Sergio Tacchini. Unica importatoare si distribuitoare a acestor marci, societatea practica preturi variate care ii permit sa se adreseze intregii piete. Volumul anual al importurilor difera in functie de cererea existenta pe piata.
Ochelarii de soare marca Avanglion (Olanda) intra pe piata romaneasca prin societatea importatoare SC Adelmann Com SRL Oradea. Produsele se situeaza in categoria medie de pret, putand fi cumparate de catre populatie la un pret cuprins intre 60.000 si 120.000 lei. Ochelarii de soare Avanglion sunt confectionati din policarbonat de calitate si au rame metalice sau din plastic. SC Adelmann Com SRL aduce anual pe piata romaneasca 150.000-160.000 produse de acest gen.
European Business Associates Optics (EBA Optics) SRL Bucuresti importa si comercializeaza produse marca Mont Blanc, Cartier si Alfred Dunhill. Dintre cele trei marci, ochelarii de soare Alfred Dunhill au lentile din policarbonat, mai usoare decat cele din plastic si foarte rezistente la impact. Deoarece toate produsele importate de EBA Optics sunt de lux, pot fi cumparate de clienti cu posibilitati financiare peste medie. Cu exceptia unui lot de prezentare, societatea bucuresteana aduce ochelarii de soare la comanda clientului.
Persoanele cu varsta cuprinsa intre 20 si 50 de ani si cu venituri peste medie pot cumpara ochelari de soare Ray Ban, Safilo, Silhouette, Christian Dior, Paloma Picasoo, Marchon, importati de SC Optinova SRL Bucuresti. Produsele au preturi cuprinse intre 350.000 lei si trei milioane lei.
Pe piata romaneasca, puterea de cumparare este mica. De aceea, oamenii achizitioneaza, de cele mai multe ori de pe strada, produse ieftine, de o calitate cel putin indoielnica. Pe stativele care au invadat Capitala sunt expuse zeci de perechi de ochelari de soare, de diferite modele si culori.
Produsele sunt procurate din angrouri sau, mai simplu, direct de la „excursionistii” in Bulgaria, Turcia sau Polonia. Cumparati la pretul de 30.000-40.000 lei perechea, obiectele sunt scoase la vanzare pentru sume de trei, patru ori mai mari.
„Niciodata nu aducem mai multi ochelari decat credem ca putem vinde. Vanzarea depinde cel mai mult de vreme. Cand e soare, vindem si de peste un milion pe zi. Daca prindem zile ploioase, ramanem cu marfa in sacosa”, explica un vanzator stradal din Bucuresti.
Marfa ieftinada dureri de cap
Riscurile achizitionarii unor astfel de ochelari sunt mari. „Produsele de la tarabe sunt adevarate mijloace de distrugere a vederii, pentru ca acesti asa-zisi ochelari nu au lentile optice, ci doar un plastic colorat, cu multe aberatii sferice si torice”, avertizeaza Laura Ionescu, director al Sucursalei Opticris Bucuresti. O lentila de soare trebuie sa aiba calitati sferice perfecte, filtre de protectie pentru razele ultraviolete de tip A, B, C, precum si tratamente speciale antireflex aplicate in timpul fabricatiei. Purtarea prelungita a ochelarilor de soare de proasta calitate poate duce la deformari de imagine si dureri de cap. In ceea ce priveste rama acestor produse contrafacute, aceasta este fabricata din materiale ieftine, avand o acoperire superficiala foarte subtire, care, in scurt timp, duce la oxidarea materialului de baza.
Pe langa taxele vamale mari si TVA ridicata, firmele importatoare au dificultati in a face fata pietei negre. Laura Ionescu crede ca aceasta situatie este cauzata de faptul ca „piata romaneasca nu este suficient informata asupra importantei ochelarilor de soare. Acestia, in afara faptului ca reprezinta un accesoriu la moda, sunt si un element de protectie esential pentru vedere”.
Pentru ca romanii nu sunt dispusi sa cheltuiasca multi bani pentru ochelarii de soare, vanzatorii de la tarabe vor avea in continuare mai multa trecere decat firmele importatoare serioase. Papp Zsolt, director general al SC Adelmann Com SRL, explica: „Piata ochelarilor de soare se contureaza in functie de moda: culoarea lentilei, forma acesteia etc. Nu mai conteaza calitatea protectiei”.