Tarabele sunt cele mai frecventate case de moda

Politica de pret a producatorilor si oferta diversificata sunt factorii care influenteaza decisiv obiceiurile populatiei in ceea ce priveste achizitia de imbracaminte. Astfel, in ultimii ani, ca retele de distributie preferate de cumparatori s-au impus cu prioritate magazinele universale si pietele libere. Primele, datorita multitudinii posibilitatilor de a gasi ceea ce cauti, celelalte, gratie accesibilitatii preturilor. In luna noiembrie 2001, compania MEMRB International Research & Consultanc

Politica de pret a producatorilor si oferta diversificata sunt factorii care influenteaza decisiv obiceiurile populatiei in ceea ce priveste achizitia de imbracaminte. Astfel, in ultimii ani, ca retele de distributie preferate de cumparatori s-au impus cu prioritate magazinele universale si pietele libere. Primele, datorita multitudinii posibilitatilor de a gasi ceea ce cauti, celelalte, gratie accesibilitatii preturilor.
In luna noiembrie 2001, compania MEMRB International Research & Consultancy Group a realizat o cercetare tip Omnibus care a scos in evidenta tocmai aceste aspecte. Studiul a fost efectuat pe un esantion reprezentativ la nivel national, format din 1.200 de persoane.
Conform cercetarii, ardelenii, moldovenii, banatenii, dobrogenii si muntenii isi cumpara cel mai des imbracaminte de pe piata libera, in timp ce dobrogenii prefera magazinele second-hand, iar bucurestenii, magazinele universale (gen Unirea) si angrourile. In mediul rural, piata libera si punctele de vanzare second-hand sunt cele mai frecventate locuri in vederea achizitiei de haine.
Persoanele al caror venit net este mai mic de 1,6 milioane lei prefera piata deschisa (48%), magazinele second-hand (36,1%) si magazinele specializate (22,5%). Cele care dispun de un venit mai mare de cinci milioane lei isi fac cumparaturile din magazinele universale (38,5%), magazinele specializate (35,6%), dar si din angro (21%), piata deschisa (33,7%) si chiar din reteaua second-hand (14,6%). Familiile cu mai mult de cinci membri cumpara frecvent haine la mana a doua (32,6%) si de pe tarabe (43,3%).
Om bogat, om sarac
Oarecum surprinzator este faptul ca la croitor apeleaza persoanele cele mai sarace (12,3%) si cele mai bogate (19,5%). Cei doi poli ai societatii scot in evidenta extremele: asa-numita croitorie de bloc, practicata de femei indemanatice care castiga ceva bani din acest mestesug, si croitoria de lux, care presupune individualitate, produse unicat, tratamente speciale ale clientilor (protocol, atmosfera etc.).
Studiul companiei MEMRB International confirma faptul ca femeile cumpara mai mult decat barbatii. Totusi, discrepanta nu este atat de mare pe cat ne-am astepta, luand in considerare lipsa de pe piata a unor propuneri consistente in ceea ce priveste vestimentatia masculina. Majoritatea creatorilor lucreaza pentru femei, oferta de imbracaminte pentru barbati fiind mai redusa si nu atat de nuantata.
O alta confirmare este legata de tinerii intre 18 si 24 de ani, care sunt cei mai interesati de moda.
„In anii 2002 si 2003, marile batalii ale creatorilor de moda se vor da pe acest palier”, este de parere Alin Galatescu, director artistic al Casei Tina R. „Pe o piata saracita, esential este sa te pozitionezi cat mai clar pe nisa ta maxima de exploatat. Aceasta presupune studii aprofundate, cu grad maxim de risc in caz ca informatiile sunt eronate. Daca nu-ti cunosti bine nisa, esti aproape condamnat”, conchide interlocutorul nostru.
Intr-adevar, reteta succesului include intelegerea acestei realitati, dar si a faptului ca produsele vestimentare trebuie sa fie accesibile si ca prezenta, nu doar ca pret. Putini sunt insa cei care, cunoscandu-si piata, reusesc sa aiba si o acoperire nationala.
Peste 80% din romani se imbraca in mod obisnuit de la second-hand, angrouri si tarabe, si doar 1,5% de la casele de moda, ceea ce denota mari probleme financiare cu care se confrunta populatia. Situatia este si mai delicata in ceea ce priveste imbracamintea sport unde, asa cum reiese din studiul analizat, piata neagra este zdrobitoare.

Ce marci de imbracaminte sport obisnuiti sa va cumparati ? (baza: 81 persoane care cumpArA de la reprezentanTe)
Marca    Ponderea (%)
Adidas    72,8
Nike    46,9
Puma    18,9
Reabok    18,5
Lotto    12,3
Fila    8,6
O’Neill    4,9
Diadora    3,7
Altele    12,3

De unde obisnuiti sa va cumparati imbracaminte ? (%)
baza: 1.200 persoane
                    Venit
    <1,6 mil. lei    1,6 - 3 mil. lei    3 - 5 mil. lei    > 5 mil. Lei

Baza (persoane)    227    284    326    205

Hypermarket    0,9    1,4    5,5    12,2
Mall    –    1,4    4,6    13,2
Centru comercial    1,8    3,5    4,6    13,7
Magazin universal    21,6    31,0    35,6    38,5
Magazin specializat    22,5    23,6    30,7    35,6
Casa de moda    0,9    0,4    0,6    5,4
Angro    6,6    18,0    19,0    21,0
Piata deschisa    48,0    47,5    42,9    33,7
Second-hand    36,1    27,1    21,2    14,6
Croitor    12,3    7,7    10,7    19,5
Imi fac singur(a) hainele    4,0    3,5    2,5    4,4
O primesc cadou    2,6    4,2    1,2    –
Altele    3,5    3,2    0,9    2,4
Non raspuns    0,0    –    –    0,5