Paginile de web destinate automobilelor se impart in cateva categorii. Prima este cea a site-urilor oficiale ale producatorilor, adevarate carti tehnice in care produsele sunt prezentate in detaliu. Paginile oficiale au in general rolul de a arunca lumina asupra masinilor ce se doreste a fi cumparate, reprezentand doar un instrument de informare. Pretul automobilelor nu este de gasit aici, ci exista link-uri catre distribuitorii autorizati sau catre o pagina cu numerele de telefon ale show-room-urilor.
O a doua categorie este cea a pietelor virtuale de masini. Tehnic vorbind, acestea sunt site-uri bine puse la punct, care au incorporate facilitati de cautare, optiuni de toate felurile si facilitati de calcul. In general, se pleaca de la tipul de masina cautat. O data ales tipul, sunt prezentate principalele criterii dupa care este stabilit pretul: anul de fabricatie, numarul de kilometri rulati. Alte site-uri prezinta o abordare mai pragmatica a procesului decizional, prima intrebare vizand suma de care dispuneti pentru cumpararea unei masini. Dupa o selectare preliminara, se trece la alegerea facilitatilor pe care masina visurilor trebuie sa le aiba, iar aici, in functie de pretentiile obiective sau subiective, masina poate fi dotata cu diverse lucruri: casetofon sau CD-player, tapiterie din piele sau nu, necesitatea ca volanul sa fie pe stanga sau pe dreapta, aer conditionat. Toate acestea se fac prin intermediul unui formular din cadrul paginii web, care prezinta la sfarsit un buton numit SUMA, ce aduna direct, rezultatul putand sa va multumeasca sau sa va intoarca un pic mai sus, unde, putin bosumflati, sa deselectati aerul conditionat sau orice alta facilitate la care puteti renunta.
Daciile sunt prezente
pe site-urile straine
Site-urile din Europa sunt pregatite pentru toata gama de cumparatori. In primul rand, chiar de la intrarea in targul virtual, exista doua optiuni: masini noi si masini la mana a doua, particularitate care, in Romania, avand in vedere conditiile economice, nu prea se intalneste.
Mai mult decat atat, atentia comerciantilor occidentali merge pana acolo incat chiar pe prima pagina au prevazut un link catre o banca sau o firma de leasing, astfel incat, daca nu dispuneti de toata suma de bani, sa nu fiti nevoiti sa va deplasati pana la firma ca sa discutati conditiile de imprumut sau leasing, ci doar sa dati un telefon in cazul in care aveti anumite nelamuriri.
Relatiile dintre Internet si masini nu se opresc aici. Revenind la situatia Romaniei, un lucru este sigur: foarte multe persoane isi cumpara masini straine la mana a doua. Problema apare in momentul in care una dintre componentele masinii se strica, iar firma producatoare nu are deschis aici nici un service. In acest moment, Internetul este mult mai util decat sumedenia de telefoane la prieteni sau mecanici. Contactarea prin e-mail a firmei producatoare poate rezolva problema in majoritatea cazurilor. Chiar daca masina este americana, sansa ca firma producatoare sa aiba o filiala deschisa intr-una din tarile din vecinatate sau din Europa de Vest este mare, reducand timpul in care piesa necesara va ajunge la dvs.
Romania nu are inca dezvoltate asemenea targuri virtuale de masini, singura activitate in aceasta directie facandu-se prin intermediul anunturilor din cadrul burselor virtuale sau in paginile de Internet ale ziarelor, la sectiunea Anunturi. Un interes mai mare pentru un astfel de comert par sa-l nutreasca vecinii nostri din Republica Moldova, al caror targ virtual, chiar daca nu este mare si nici foarte bine structurat, totusi exista (www.md/auto/rom).
Site-urile europene prezinta, in cadrul optiunilor de cautare, si batrana Dacia, ca posibil produs, dar, de regula, anunturi de vanzare pentru masina nationala nu exista.
Internetul este o sursa excelenta de sfaturi si pentru cei care nu au notiuni de mecanica sau de negociere, in cazul in care doresc sa cumpere o masina la mana a doua. Pe orice motor de cautare se pot introduce cuvintele-cheie „how to buy a car”, iar rezultatele sunt manuale intregi de sfaturi.
Piata dezvoltata din afara a generat un tip de site-uri care se ocupa cu programarea cumpararii unei masini intr-un viitor apropiat. Pe aceste site-uri se inscrie masina dorita, suma ce se doreste investita si in cat timp din acel moment incolo se doreste facuta achizitia. In perioada de timp ce trece de la inscrierea in baza de date pana in momentul in care doriti sa cumparati masina se primesc mailuri cu descrierea acelor masini ce se potrivesc profilului desemnat.