Pentru un autoturism Dacia asigurarea va costa 982.000 lei pentru un an, 411.000 lei pentru primele cinci luni si 571.000 pentru perioada iunie – decembrie 2003. Reducerile acordate anul trecut la plata anticipata a primelor pentru intreg anul au fost scoase din Normele pentru anul viitor. S-a dorit astfel evitarea unui scandal asemanator celui din decembrie trecut, cand cu sprijinul tacit al membrilor CSA compania Asirom a acordat reduceri dupa bunul plac, ignorand prevederile legale si bulversand piata. Iata ca ceea ce revista Capital sesiza in decembrie 2001 pe prima pagina ca fiind o ilegalitate crasa este recunoscut abia astazi de Comisia de Supraveghere, prin precizarile din Normele RCA pentru 2003. „Este interzis a se incasa prime de asigurare sub nivelul celor prevazute in anexa 2 (care contine tarifele)”, se precizeaza in art 1 pct 2 din Norme. Exceptie de la aceasta regula fac pensionarii care vor plati cu 20% mai putin si persoanele cu handicap locomotor, pentru care tariful de prima se reduce la jumatate. Precizarea privind prima minima este importanta, in primul rand, pentru asigurati, pentru ca nivelul sub care nu se poate reduce tariful este cel care asigura crearea fondului de despagubiri al companiei.
Revenind la Normele pe 2003, o alta precizare importanta este cea referitoare la penalizarile pe care trebuie sa le plateasca asiguratilor firmele de asigurari care nu achita la timp despagubirile. Termenul de plata este, ca si pana acum, de maximum 20 de zile de la incheierea dosarului de dauna, iar penalizarile dupa depasirea termenului sunt de 0,1% pe zi. Anul trecut, presedintele Nicolae Crisan declara ca nu poate introduce acest paragraf, pentru ca nu intra in atributiile Comisiei sa acorde penalizari de intarziere. Anul acesta, acelasi Nicolae Crisan a putut gasi o solutie, desi legea n-a suferit intre timp vreo modificare in acest sens.
Exista insa si paragrafe care figureaza in Normele RCA de anul acesta, dar nu mai sunt valabile pentru anul viitor. A disparut, de pilda, obligativitatea asiguratorilor de a lucra cu service-uri agreate. Masura, gandita in prima faza in sprijinul asiguratilor, nu le aducea acestora nici un avantaj. Pentru a nu scoate bani din buzunar, acestia erau obligati sa-si repare masinile in servi-
ceurile selectate de asiguratori, dar selectia acestora s-a facut, in primul rand, dupa criteriul tarifelor mici la manopera. Or, tarifele mici n-au fost intotdeauna asociate cu dotari tehnice corespunzatoare si personal calificat. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca autoturismele straine sunt reparate, in general, la reprezentantele marcilor, acolo unde tarifele sunt in acord cu valoarea masinii.
In ce priveste limitele de despagubire, cea minima este de un milion de lei, fiind gandita mai degraba ca o fransiza suportata de asigurat. Masura are in vedere faptul ca, sub aceasta limita, cheltuielile legate de instrumentarea dosarului pot depasi valoarea despagubirii si, in plus, este gandita in spiritul protejarii bunului de catre asigurat. Noutati majore sunt la limita maxima a despagubirii, care s-a dublat, ajungand la 800 milioane lei, de la 400 milioane anul acesta. Comisia le va majora, de altfel, treptat in urmatorii ani, pana cand vor deveni nelimitate, asa cum este practica in Uniunea Europeana. Pe de alta parte insa, vor creste treptat si primele de asigurare, cu indici superiori ratei inflatiei.
si polita de asigurare va fi usor diferita fata de cea valabila in prezent. Ea va contine o evidenta a producerii accidentelor in decursul perioadei asigurate, lucru necesar in vederea constituirii unei baze centralizate de date pentru introducerea din 2004 a sistemului bonus-malus. si inca o precizare: la un procentaj de cuprindere in asigurare de circa 70%, de la inceputul anului si pana la 30 septembrie 2002, volumul primelor incasate din vanzarea de polite RCA a fost de circa 2.500 miliarde lei, pentru un numar de 3,3 milioane de contracte.    

Tarifele la RCA pe 2003

Tipul autovehicolului    01 ian.-31 dec.     01 ian.-31 mai    01 iun.-31dec.
         pers. fizice pers. juridice pers. fizice pers. juridice    pers. fizice pers. juridice
Autoturisme avand
capacitatea cilindrica de:
pana la 1.200 cmc    885.000    1.021.000 366.000 432.000    492.000        589.000
intre 1.201 si 1.400 cmc    982.000    1.269.000 411.000 534.000    571.000        735.000
intre 1.401 si 1.600 cmc    1.172.000 1.714.000 501.000 729.000    671.000        984.000
intre 1.601 si 1.800 cmc    1.279.000 1.865.000 547.000 793.000    732.000        1.072.000
intre 1.801 si 2.000 cmc    1.647.000 2.245.000 685.000 944.000    962.000        1.301.000
peste 2.000 cmc        1.969.000 2.719.000 827.000 1.152.000 1.142.000        1.567.000