Astfel, tariful maxim va fi de 4,05 eurocenţi pe minut. De asemenea, la 1 septembrie 2012 va avea loc o a doua etapă de scădere a tarifelor, cu circa 24%, costul unui minut de convorbire urmând să scadă până la 3,07 eurocenţi. Iniţial, ANCOM a propus impunerea unor tarife maxime simetrice pentru toţi operatorii de 4,24 eurocenţi/minut începând cu 1 ianuarie 2012 şi de 3,46 eurocenţi/minut începând cu 1 iulie 2012.
Potrivit ANCOM, având în vedere că cei şase operatori de telefonie mobilă identificaţi cu putere semnificativă pe piaţă – Cosmote, Orange, RCS&RDS, Romtelecom, Telemobil şi Vodafone – practică în acest moment tarife diferite pentru serviciile de terminare a apelurilor, reducerile din prima etapă sunt cuprinse între 19% şi 30%, până la niveluri simetrice pentru toţi operatorii, urmate de o a doua etapă de reducere cu 24% a tarifelor tuturor operatorilor, începând cu 1 septembrie 2012.
Din datele ANCOM mai reiese că tarifele maxime pentru interconectare în vederea terminării apelurilor practicate de cei 52 de operatori de telefonie fixă identificaţi ca având putere semnificativă de piaţă vor scădea în prima etapă cu 15%, de la 0,97 eurocenţi/minut la 0,82 eurocenţi/minut la 1 ianuarie 2012 şi cu 18% până la 0,67 eurocenţi/minut de la 1 iulie 2012, rezultând o reducere cu aproximativ 31% a tarifelor actuale de terminare a apelurilor în reţelele de telefonie fixă până la mijlocul anului viitor.
Tarifele, comparate cu cele din alte țări
ANCOM precizează că tarifele nu vor mai putea fi diferenţiate în funcţie de intervale orare. Tarifele propuse miercuri de ANCOM au fost stabilite pe baza unor analize comparative cu nivelurile tarifelor de terminare din alte state europene.
Dezvoltarea unor modele similare pentru modelarea costurilor operatorilor din România a fost demarată de ANCOM, urmând a fi finalizată, cel mai probabil, la sfârşitul anului 2012, când ANCOM va putea impune noi reduceri ale tarifelor de terminare. ”Măsurile propuse vin să încheie cea de-a treia rundă de analize de piaţă în sectorul serviciilor de telefonie, demers pe care Autoritatea îl reia periodic, conform legislaţiei naţionale şi europene, pentru a asigura funcţionarea pieţelor de telefonie în condiţii de concurenţă şi a proteja interesele utilizatorilor finali”, a spus preşedintele ANCOM, Cătălin Marinescu, citat de Agerpres. Mai concret, măsurile ANCOM urmăresc crearea de condiţii egale pentru toţi jucătorii de pe aceste pieţe, indiferent de dimensiunea reţelei, a bazei de clienţi şi a momentului intrării pe piaţă.
Conform normelor cadrului european de reglementare în domeniu, aplicabile odată cu dobândirea de către România a calităţii de stat membru al Uniunii Europene, ANCOM urmează să notifice Comisiei Europene, Organismului autorităţilor europene de reglementare în domeniul comunicaţiilor electronice (BEREC) şi autorităţilor naţionale de reglementare din celelalte state membre ale Uniunii Europene setul de măsuri propuse. Comisia Europeană, BEREC şi celelalte autorităţi de reglementare vor putea transmite ANCOM comentarii şi observaţii în termen de o lună de la data notificării.
ANCOM a finalizat, marţi, printr-o şedinţă a Consiliului Consultativ, dezbaterea naţională pe marginea setului de măsuri de identificare, analiză şi reglementare a pieţelor serviciilor de terminare a apelurilor la puncte fixe şi a celor la puncte mobile în reţelele publice de telefonie, care se va concretiza prin scăderea tarifelor de terminare practicate de toţi operatorii de telefonie fixă şi mobilă activi pe piaţa din România.
În urma recomandărilor şi observaţiilor transmise în perioada de consultare publică naţională, ANCOM are în vedere o scădere mai accentuată a tarifelor maxime de terminare a apelurilor în reţelele de telefonie mobilă faţă de variantă propusă în consultare publică şi a mărit intervalele de reducere a acestor tarife de la 6 luni la 8 luni.
Potrivit datelor raportate de furnizori, piaţa de comunicaţii electronice a înregistrat în anul 2010 valoarea de 3,6 miliarde euro (15,3 miliarde de lei), în scădere cu 6,6% faţă de valoarea din 2009.
*Tariful de terminare reprezintă costul unui apel iniţiat în reţeaua unui operator şi terminat într-o reţea diferită, plătit de operatorul în reţeaua căruia a fost iniţiat apelul operatorului în reţeaua căruia este terminat apelul. Acest cost se regăseşte în tariful achitat de utilizatorul final care iniţiază apelul.