Starea precară a infrastructurii rutiere şi majorarea preţului carburanţilor au determinat, în 2008, o creştere a tarifelor de transport marfă de la 1,8 lei/km la 2,4 lei/km, iar spre sfårşitul anului ar putea fi atinsă valoarea de 3,5 lei/km, echivalentă mediei europene.

Membrii Consiliului Naţional Rutier (CNR) se declară dezamăgiţi şi indignaţi de rezultatele nule ale discuţiilor purtate cu reprezentanţii Guvernului pe parcursul acestui an. Niciuna dintre revendicările transportatorilor romåni, printre care eliminarea rovinietei, îmbunătăţirea infrastructurii şi eliminarea restricţiilor de circulaţie pentru camioane, nu a fost soluţionată. Conform lui Ion Lixandru, vicepreşedinte UNTRR, din cauza lipsei de reacţie a autorităţilor „sunt multe companii afiliate la asociaţiile din CNR care au acumulat datorii uriaşe şi care nu vor putea plăti la scadenţă, fiind forţate ori să îşi înceteze activitatea, ori să majoreze substanţial tarifele“.

O treime dintre transportatori va dispărea

Situaţia critică în care se află companiile care desfăşoară activităţi de cărăuşie va duce la dispariţia a 35%-40% dintre ele pånă în 2012, consideră Augustin Hagiu, preşedintele FORT. „Nu cred că aceste firme vor fi înlocuite de companii străine, întrucåt şi pentru ei costurile ar fi prea mari din cauza infrastructurii precare de la noi“, adaugă Hagiu. Aceasta este, de altfel, şi una dintre principalele probleme ale transportatorilor, care ameninţă cu blocarea şoselelor. Lipsa unor rezultate vizibile pe principalele artere de circulaţie, în ciuda investiţiilor majore anunţate de guvernanţi, şi majorarea continuă a preţului combustibilului au dus, numai în acest an, la creşterea tarifelor de transport marfă pånă la 2,4 lei/km, iar spre sfårşitul anului ar putea fi atinsă valoarea de 3,5 lei/km, echivalentă mediei europene. „Pentru Romånia, acest preţ este însă mare“, declară reprezentantul FORT.

Impunerea tahografului digital pentru transportatori va determina, pe långă efecte benefice, şi probleme majore de trafic din cauza lipsei de parcări.

„Vă închipuiţi ce se va întåmpla cånd şoferii vor fi obligaţi să se oprească în clipa în care tahograful le arată că au atins limita de timp şi kilometri? Fără parcări, vor fi nevoiţi să oprească pe marginea drumurilor, şi aşa foarte aglomerate“, spun membrii CNR.

Investitii in infrastructura rutiera

Romånia a cheltuit, în 2005, pentru infrastructura rutieră 25,8 euro/1.000 tone-km, de trei ori mai puţin decåt statul cu cele mai mari investiţii în acest sector, Croaţia (79,4 euro/1.000 tone-km), depăşind Austria, Finlanda şi Slovacia.