pentru a nu-si vedea investitorii fugind catre Est, iar Franta si Germania pregatesc demersuri asemanatoare, inseamna ca amenintarea este cu adevarat serioasa. „Tendintele de reducere a fiscalitatii din regiune vor afecta negativ si Romania in atragerea investitorilor daca nu vom crea si noi un avantaj comparativ”, spune Daniel Daianu, fost ministru al Finantelor.Intr-o Uniune Europeana cu protectie sociala ridicata, dar si taxe pe masura, vor intra anul acesta mai multe tari care au redus radical fiscalitatea. Stabilitatea conferita de iminenta aderarii, taxele mici si forta de munca mai ieftina decat in Vest functioneaza deja ca un magnet. Matthew Lynn, comentator Bloomberg, remarca faptul ca o consecinta a extinderii va fi „scurgerea” veniturilor din taxe in afara Europei Occidentale, pe masura ce tot mai multe companii se muta in Est. Un gigant ca Samsung Electronics se pregateste deja sa transfere majoritatea productiei europene in Slovacia, inchizand, in schimb, fabricile din Marea Britanie si Spania. Pachetul radical de reforma votat de parlamentul slovac a redus atat impozitul pe profit, cat si cel pe venitul persoanelor fizice, la 19%. Modelul cotei unice de impozitare a veniturilor functioneaza si in Estonia, Letonia, Lituania, Rusia si Ucraina, balticii facand „oferta fiscala” si mai atractiva prin reduceri suplimentare ale nivelului aplicat. Alti doi viitori membri UE din 2004, Ungaria si Polonia, vor ispiti investitorii cu cote ale impozitului pe profit reduse sub 20%.Intr-un astfel de context extern, cu ce argumente mai poate atrage Romania capitaluri externe? „Taxele si impozitele au scazut in regiune sub nivelul din Romania. Guvernul va trebui sa pregateasca masuri pentru mentinerea competitivitatii”, spune Mihaela Mitroi, Tax Director la PricewaterhouseCoopers. Din considerente politice, strategia fiscala a actualului Executiv a eliminat insa exact modelul „magnetului pentru investitii”, care a functionat la vecini: cota unica de impunere a veniturilor. Motivele autohtone: „saracii” ar fi dezavantajati, iar „bogatii” ar iesi in castig. Dupa opozitia manifestata de sindicate, de presedintele Ion Iliescu si de presedintele Comisiei de Buget-Finante din Camera Deputatilor, Florin Georgescu, ministrul Finantelor, Mihai Tanasescu, cel care a sustinut initial introducerea chiar de anul acesta a unei cote de 23%, a anuntat ca masura nu mai este de actualitate. „Studii si simulari” vor fi facute in continuare, dar in 2005 nu vom avea decat, cel mult, o reducere de la cinci la trei a numarului de cote de impunere aplicate la transe progresive de venit. Solutia este pe placul sindicatelor. „Se pare ca in urma intalnirilor recente de la Finante va fi imbratisata propunerea noastra. Trebuie sa vedem cat de jos putem duce cifrele”, afirma Dumitru Costin, presedintele BNS. Directorul economic al BNS, Steluta Enache, afirma ca sindicatele vor insista pentru reducerea cotei minime de la 18% la 14%, iar in privinta cotei maxime de 40% (pentru veniturile de peste 13 milioane de lei) vor sustine o reducere sau aplicarea sa la venituri mai mari abia in anii urmatori. Potrivit secretarului de stat in Ministerul Finantelelor Maria Manolescu de pozitia partenerilor sociali se va tine cont atunci cand le vor fi prezentate variantele de modificare a sistemului. Oamenii de afaceri insista tot pe avantajele cotei unice. „Sistemul actual este extrem de complicat si costa mai mult decat colecteaza. In tarile care au introdus cota unica lucrurile s-au schimbat in bine. O cota mai mica de 23%, eventual 18%, ar fi mai buna”, spune Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR). Propunerea este exclusa ferm de Florin Georgescu. „Sigur ca trebuie sa tinem cont de ce se intampla la altii, pentru ca e o concurenta in atragerea capitalului. Dar tarile respective au si dezavantaje, cum ar fi datoria externa mult mai mare decat in cazul Romaniei”, argumenteaza Georgescu.In afara „datoriei externe mici” si a reducerii numarului de cote de impozit pe venit, Romania va mai incerca sa atraga investitorii, potrivit strategiei Guvernului, si cu diminuarea impozitului pe profit, de la 25% la 20%. Nu de anul acesta, ci in etape, in 2005 si 2006. Tot treptat, in aceeasi perioada, contributiile sociale totale, printre cele mai mari din regiune, vor scadea de la 49,5% la 43-45%. „Nu este suficient pentru a te mentine competitiv in raport cu masurile tarilor din zona”, spune Daniel Daianu.Daca vesticii se tem pentru investitiile lor, Guvernul de la Bucuresti mizeaza pe o crestere a investitiilor straine anul acesta cu 30%. Banii din privatizare (cateva sute de milioane de euro doar pentru distributiile de gaze) vor realiza cu siguranta procentul. Pentru investitii green-field, care sa creeze locuri de munca noi, Romania nu va avea insa ce sa ofere, cel putin din punct de vedere fiscal, comparativ cu concurentii din regiune.

Cu ce Ii ispitesc vecinii pe investitori
· Slovacia: A introdus o cota unica de 19%, atat pentru impozitul aplicat veniturilor persoanelor fizice, cat si pentru impozitul pe profit, care a fost redus de la 25%. Inainte aplica un sistem progresiv de impozitare a veniturilor cu cinci cote intre 10% si 38%.
· Estonia: Cota unica de 26% pentru impozitarea veniturilor va fi redusa la 20% pana in 2007.
· Letonia: Cota unica de 25% la impozitul pe venit. Impozitul pe profit redus de la 22% la 15%.
· Lituania: Cota unica la impozitul pe venit de 25%. Impozitul pe profit a fost redus la 15%.
· Ungaria: reduce impozitul pe profit de la 18% la 16%.
· Polonia: reduce impozitul pe profit de la 27% la 19%. Discutii pentru introducerea unei cote unice de impunere a veniturilor persoanelor fizice, de 18%.
· Austria: va reduce impozitul pe profit de la 34% la 25%.
· Rusia: Cota unica la impozitul pe venit de 13%. Angajatii nu platesc contributii sociale.
· Ucraina: va introduce o cota unica de 13% pentru impozitul pe venit.

· Impozitul pe profit va scadea treptat de la 25% la 20%, in 2005 – 2006.
· Contributiile sociale totale suportate de angajat si angajator, printre cele mai mari din Europa, se vor reduce de la 49,5% la 43-45%, tot treptat, in perioada 2005-2006.
· In loc de cinci cote de impunere aplicate la transe progresive de venit (18%, 23%, 28%, 34%, 40%) am putea avea, din 2005, doar trei cote. Cota minima de 18% ar putea fi redusa la 14-15%.
· Viitoarele cote de impunere a veniturilor (in numar de trei) s-ar putea aplica la transe mai largi de venit. Cota maxima, aplicata acum veniturilor de peste 13 milioane de lei (circa 317 euro) s-ar putea aplica in viitor unor venituri mai mari.