Operatorul aerian naţional Tarom a raportat o scădere cu 14,2% a numărul de pasageri transportaţi în primul semestru al anului. Compania dă vina pe diminuarea turismului de business. În primele şase luni ale anului, Tarom a transportat 765.000 de pasageri, în condiţiile în care, în prima jumătate din 2008 compania a înregistrat peste 901.500 de pasageri. Astfel, compania a pierdut în şase luni 136.500 de pasageri. Numărul de pasageri transportaţi a fost şi sub estimări
Operatorul aerian naţional Tarom a raportat o scădere cu 14,2% a numărul de pasageri transportaţi în primul semestru al anului. Compania dă vina pe diminuarea turismului de business.
În primele şase luni ale anului, Tarom a transportat 765.000 de pasageri, în condiţiile în care, în prima jumătate din 2008 compania a înregistrat peste 901.500 de pasageri. Astfel, compania a pierdut în şase luni 136.500 de pasageri.
Numărul de pasageri transportaţi a fost şi sub estimările companiei. „La fundamentarea bugetului de venituri şi cheltuieli, efectuat la finele anului 2008, Tarom a avut în vedere realizarea unui număr de 990.000 de pasageri pentru primul semestru al anului 2009”, se arată în comunicatul remis redacţiei capital.ro.
În acelaşi timp, Tarom a raportat pentru primele şase luni din 2009 o pierdere de 44,74 milioane de lei (11 milioane de euro). Pierderea estimată prin bugetul de venituri şi cheltuieli a fost de 8,65 milioane RON.
Gradul de ocupare a fost, de asemenea, în scădere cu 11,7%, şi a ajuns la 50,33%. În aceeaşi perioadă din 2008, gradul de ocupare a fost de 62 procente.
Numărul de curse realizate de Tarom în perioada amintită a fost mai mic cu 9,7%.
Investiţiile străine mai puţine, principalul factor al scăderii
Potrivit companiei, între factorii care au condus la aceste efecte, un rol major îl joacă şi scăderea volumului de investiţii străine directe în România, precum şi a nevoilor de transport induse de aceastea, România fiind una dintre ţările cele mai afectate din Uniunea Europeană.
Scăderea investiţiilor directe în România a fost de 43% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, respectiv de la 5,07 miliarde euro la 2,8 miliarde euro în 2009, potrivit BNR.
Pierderi şi pentru Czech Airlines sau Lufthansa
Tarom menţionează de asemenea că Air France a raportat în prima jumătate a anului o scădere a numărului de pasageri cu 6,7%, în timp ce British Airwys a avut cu 12,1% mai puţini pasageri iar Czech Airlines şi Lufthansa au raportat scădei cu 9,6%, respectiv 6,4%.
De asemenea, Tarom anunţă că Czech Airlines a raportat pierderi de 73 milioane euro iar Lufthansa a pierdut 216 milioane euro în perioada analizată.
Industria aviatică pierde 9 mld. dolari în 2009
Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA), care are 230 de companii membre, a estimat pierderile totale ale industriei, pentru acest an, la 9 miliarde de dolari. Pentru primul semestru, IATA a raportat deja o pierdere de 6 miliarde de dolari.
IATA informează că declinul traficului de pasageri şi de cargo a încetinit în luna iulie 2009, dar avertizează că liniile aeriene încă se confruntă cu probleme financiare majore, din cauza scăderilor severe a încasărilor şi a veniturilor.
Cererea internaţională pentru traficul de pasageri a scăzut în proporţie de 2,9% de la un an la altul (2009/2008), ceea ce reprezintă o relativă îmbunătăţire faţă de scăderea de 7,2 procente înregistrată în luna iunie 2009 şi de scăderea de 6,8 % a traficului de pasageri în primele 7 luni ale anului 2009, comparativ cu anul 2008.
Deşi IATA estimează o creştere a cererii de transport, Asociaţia preconizează că veniturile companiilor aeriene nu vor creşte. Politicile de reducere a tarifelor practicate de companiile aeriene de linie au condus la o creştere a numărului de pasageri, fără a se ameliora veniturile obţinute.
IATA avertizează că lunile următoare vor fi marcate de numeroase incertitudini, inclusiv în privinţa preţului petrolului.
SURSA: Ministerul Transporturilor