In premiera in istoria companiei, transportatorul national a devenit rentabil in 2005

Dupa ani de zile in care avioanele – si finantele – companiei au fost pilotate prin goluri de aer si de buget de catre directori numiti pe criterii politice, in 2005 transportatorul national a reusit sa obtina un profit de 1,5 milioane de euro.




Asta, la o cifra de afaceri de 220 milioane euro, un grad de incarcare a aeronavelor de 61,7% si 1,3 milioane de pasageri, toti indicatorii, in crestere fata de 2004. Pentru anul in curs, Gabriel Dumitrescu, director la Tarom de cateva luni, estimeaza ca va realiza o cifra de afaceri de 253 milioane euro si un profit de 3,5 milioane euro, transportand 1,5 milioane de pasageri. De unde va proveni cresterea? “Din promovarea mai buna a produselor noastre pe piata, dar si din diversificarea destinatiilor si cresterea frecventelor pe care operam”, spune Gabriel Dumitrescu.



Mai greu va fi pentru Tarom in anul 2007, cand va intra in vigoare acordul de Open Sky, care va permite oricarei companii straine sa opereze in Romania, inclusiv pe rutele interne. Iar cele mai agresive vor fi companiile low-cost, asa cum s-a intamplat in Ungaria si in Cehia. Astfel, Wizz Air si Sky Europe au ajuns sa transporte fiecare peste doua milioane de calatori anul trecut, in timp ce transportatorii nationali din tarile respective au pierdut masiv cotele de piata. La mijlocul lui 2005, mai exact la un an de la aderare, Malev detinea doar 31% din piata ungara, fata de 55%, cat controla in 2003, in timp ce CSA avea o cota de piata de 45%, fata de 54%, cu doi ani mai devreme. Mai mult, se estimeaza ca ponderea zborurilor low-cost va ajunge la aproximativ 30% din totalul traficului european in 2010, fata de 20%, cat reprezinta acum.


Insa Gabriel Dumitrescu crede ca “apetitul companiilor low-cost pentru piata romaneasca nu s-a manifestat suficient. O sa ma tem de concurenta low-cost cand vor veni la noi Easy Jet si Ryan Air (cele mai mari companii de acest gen din Europa). Cred ca doar Sky Europe va fi ceva mai agresiva, pentru ca va putea zbura pe ruta Bucuresti-Viena fara sa faca escala la Bratislava”.
Ce ar trebui sa faca Tarom pentru a nu ajunge in situatia Malev sau CSA? In opinia lui Szabolcs Nemes, senior consultant la Roland Berger, ar trebui sa treaca la canale de distributie asemanatoare cu cele ale operatorilor low-cost (vanzare pe internet sau prin call-center), sa uniformizeze flota – ceea ce ar avea ca rezultat reducerea cheltuielilor de intretinere – si sa genereze venituri aditionale prin promovarea unor servicii turistice – cazare, inchiriere de masini – in cazul destinatiilor pentru care clientii rezerva sau cumpara bilete pe internet.



“De asemenea, se poate lua in considerare crearea unui produs diferentiat in functie de destinatie: o singura clasa, reducerea numarului de insotitori de zbor, reducerea costurilor pe anumite rute. Cursele spre Italia si Spania constituie candidatele cele mai evidente in acest sens”, spune consultantul. Insa deocamdata, transportatorul national nu a luat nici o masura in acest sens, cu exceptia taierii comisioanelor pe care le oferea pana acum agentiilor de turism care ii vindeau biletele. Cat despre cursele spre Spania, Tarom a permis companiei low-cost Blue Air sa zboare singura spre Barcelona timp de un an. si totusi, conducerea companiei este constienta de masurile pe care ar fi cazul sa le ia, daca doreste sa supravietuiasca anul viitor.
“Scopul pentru 2007 este sa devenim mai competitivi, sa avem, pe anumite rute, tarife comparabile cu cele low-cost. Reducerea tarifelor trebuie corelata cu reducerea costurilor, cu o distributie mai buna a biletelor, folosirea mai eficienta a culoarelor de zbor si optimizarea costurilor pentru serviciile oferite”, spune directorul Tarom.


Practic, vom vedea abia anul viitor cum se vor concretiza toate aceste vorbe frumoase, mai ales ca “piata romaneasca este foarte interesanta pentru companiile low-cost, iar intrarea lor nu poate fi oprita. Companiile aeriene se vor bate nu doar in tarife, ci si in locatii si sisteme de vanzari”, dupa cum spune Ulrich Schulte-Strathaus, secretarul general al Asociatiei Europene a Companiilor Aeriene. Iar singura sansa a Tarom este “sa convinga pasagerii ca, chiar daca tariful tau nu este cel mai mic, este justificat pentru pachetul de servicii pe care il ofera. Dar asta necesita taierea costurilor interne si o reclama intensa”, crede oficialul de la Bruxelles.