Sa lucreze la una din agentiile din strainatate, iata visul oricarui angajat Tarom. Chiar daca salariul nu este foarte mare – doar 800 -1.000 de dolari – in rest totul este platit de companie, iar prin „totul” se intelege masina, chirie, telefon, cablu etc. O viata roz, daca tinem cont ca respectivul angajat pleca de obicei impreuna cu nevasta, si ea angajata Tarom. Bineinteles, unele agentii sunt mult mai cautate decat altele. Era cazul celei din New-York, dar si al celei din Beijing, agentii ale caror bugete anuale ajungeau la peste 500.000, respectiv 250.000 de dolari. Mai exact, agentia din New York avea sase angajati, din care doi la aeroport. Ceilalti patru angajati aveau la dispozitie un birou de 300 metri patrati in faimoasa cladire Empire State Building, unde chiria costa 11.000 dolari pe luna. Daca agentia din Beijing a fost inchisa complet, ca urmare a desfiintarii cursei, la New York au mai ramas doi oameni, insarcinati cu asistarea pasagerilor romani care ajung in SUA cu alte linii aeriene. Cursele catre cele doua destinatii long-courier aveau impreuna pierderi de peste 20 milioane de dolari, fapt nesemnificativ pentru personalul de zbor care avea norocul sa lucreze pe destinatia respectiva. Cand stai o saptamana pe luna cu nevasta la Beijing pe banii statului – majoritatea pilotilor sunt insurati cu stewardese – vezi lucrurile automat in culori luminoase. Acum s-a terminat cu viata in roz. In 2004, pierderile Tarom trebuie sa se cifreze la numai 10-15 milioane de dolari, fata de 20-25 milioane USD anul trecut. Din strategia de reducere a pierderilor face parte si promovarea vanzarilor on-line, pentru a taia de pe lista de cheltuieli comisionul de minimum 7% din pretul biletului platit agentiei de turism. Mai ales ca in conditiile in care piata romaneasca a crescut in ultimii ani cu aproape 10-15% anual, Tarom ar trebui sa se dezvolte in consecinta. „In 2003 piata a crescut cu 21% fata de anul anterior, insa vanzarile agentiilor de turism pe Tarom s-au majorat doar cu 17%. Cu alte cuvinte, Tarom nu a crescut in acelasi timp cu piata”, explica Aurelia Fulger, director de marketing si vanzari la Tarom. O solutie este majorarea numarului de curse pe destinatiile profitabile, ceea ce ar permite atragerea traficului de business. Traficul total pe Viena si Paris a crescut ca urmare a conexiunilor bune pentru destinatii intercontinentale. Cele peste 16.000 de permise de munca eliberate romanilor au facut ca gradul de incarcare a curselor pentru Madrid sa fie de 80% vara trecuta. Spre Bruxelles s-a majorat substantial traficul de afaceri, avand in vedere mult asteptata integrare in Uniunea Europeana. Insa cei mai multi pasageri au fost transportati spre Italia si Germania, majoritatea pentru a munci acolo. In 2004, Tarom se va concentra pe piata din Europa de Vest, care ii aduce 60% din venituri. De asemenea, compania se straduieste ca la jumatatea anului sa fie primita cu statut de membru-asociat in alianta Sky Team, un prim pas in acest sens fiind facut prin acordul semnat recent cu Air France. Apartenenta la alianta atrage dupa sine accesul la o retea de peste 300 de rute, dar si obligatia de a uniformiza a serviciile. Astfel, Tarom va introduce conceptul de bilete electronice: mai exact, biletul propriu-zis va disparea, el fiind inlocuit cu un cod cu care pasagerul se va prezenta direct la check-in.Conform planului de restructurare intocmit de Lufthansa Consulting, transportatorul national trebuie sa ajunga la pierderi zero in 2006. Oricum, in 2007 trebuie sa aiba profit, intrucat legislatia europeana interzice acordarea de ajutoare de stat.