compania low-cost Volare, spre fericirea amatorilor de Italia, fie ei muncitori, fie turisti: un bilet dus pana la Venetia pornea de la suma incredibila de 50 de euro. Concurenta n-a fost prea incantata, dar Volare era la acea vreme un actor neglijabil pe piata. In ianuarie a.c., cand pe site-ul companiei au aparut ca noutati destinatiile Roma si Milano - desi nu fusesera obtinute aprobarile oficialitatilor -, Tarom, sustinut de Alitalia, a adresat o plangere Ministerului Transportului, Construc
compania low-cost Volare, spre fericirea amatorilor de Italia, fie ei muncitori, fie turisti: un bilet dus pana la Venetia pornea de la suma incredibila de 50 de euro. Concurenta n-a fost prea incantata, dar Volare era la acea vreme un actor neglijabil pe piata. In ianuarie a.c., cand pe site-ul companiei au aparut ca noutati destinatiile Roma si Milano – desi nu fusesera obtinute aprobarile oficialitatilor -, Tarom, sustinut de Alitalia, a adresat o plangere Ministerului Transportului, Constructiilor si Turismului (MTCT), invinuind Volare de concurenta neloiala. Acuzatia a scos la lumina faptul ca „nu era vorba de nici o legislatie incalcata, pentru ca in Romania nu exista o legislatie referitoare la cursele charter”, explica reprezentantul Volare in Romania la acea data, Dorin Ivascu, directorul Regional Air Support. Oficialii Tarom spun insa ca Volare a incalcat acordul bilateral Romania-Italia, care prevede ca au voie sa execute curse regulate numai companiile nationale ale celor doua tari. Un acord incheiat, ce-i drept, in 1975 si care, „va fi in curand renegociat, ca de altfel si alte acorduri bilaterale pentru ca exista presiuni pentru liberalizarea pietei, deci permiterea accesului si altor companii aeriene”, precizeaza Sorin Stoicescu, directorul directiei de aviatie civila din MTCT. Cu alte cuvinte, pe fondul unui gol legislativ, caci „de-abia acum lucram la un ordin care sa reglementeze cursele charter”, dupa cum spune Sorin Stoicescu, compania Volare a operat linistita trei luni de zile. In acest timp a transportat in jur de 8.000 de pasageri spre Italia, ceea ce, la un tarif mediu pe un bilet dus de 100 de euro/persoana, inseamna incasari de 800.000 de euro. Daca ar introduce Roma si Milano, ar castiga cel putin de trei ori mai mult, avand in vedere ca traficul pe aceste doua destinatii este mai mare, iar Volare, gratie tarifelor scazute, ar lua din pasagerii Tarom si Alitalia. „Este putin probabil sa obtina aprobarile necesare pentru doua noi destinatii, intrucat ar trebui sa aiba si avizul autoritatilor italiene, nu numai al nostru, iar noi trebuie sa protejam transportatorul national”, spune Sorin Stoicescu. Intre timp, Volare va zbura in continuare din Romania, asta dupa ce reprezentant local a devenit firma World Travel, care reprezinta si Emirates Airlines in Romania: „Volare respecta acum legislatia europeana a curselor charter, singura existenta, care spune ca o companie de zboruri charter trebuie sa aiba contract cu un tour-operator, iar tariful global sa includa transport dus-intors si servicii la sol, ceea ce va duce la cresterea tarifului”, precizeaza Nicolae Demetriade, directorul World Travel si al agentiei de turism Happy Tour. Pretul biletului se va majora cu aproximativ 35 de euro, adica o noapte de cazare la Venetia. Demetriade este convins ca, in scurt timp, conceptul de cer liber va determina schimbari pe piata, iar companiile nationale vor trebui sa-si optimizeze costurile pentru a face fata companiilor low-cost. Mai ales ca exista si alte companii de tipul Volare care vor sa intre pe piata romaneasca. In prezent, autoritatile romane poarta negocieri cu Eurowings, subsidiara de mici dimensiuni a colosului Lufthansa. Eurowings si-a manifestat dorinta de a oferi romanilor din Timisoara si Cluj curse spre MALnchen. Cum acordul bilateral Romania-Germania a fost incheiat pe baza de reciprocitate, iar din Romania spre Germania opereaza deja doua companii romanesti, Tarom si Carpat Air, logic ar fi sa i se permita si celei de-a doua companii germane sa vina in Romania. Acest lucru ar aduce pierderi transportatorului national, caci Italia si Germania sunt pe locurile doi si trei in topul destinatiilor Tarom. Insa, din moment ce autoritatile romane au permis unei companii low-cost sa intre pe piata, este destul de greu acum sa invoce argumente pentru a amana sau a interzice accesul altora. Liberalizarea pietei este doar o chestiune de timp si este posibil ca autoritatile romane sa ia o decizie politica si sa cedeze in fata UE inainte de 2007. Evident, multi romani ar fi fericiti sa zboare cu bani mai putini in Italia, Germania si alte tari, iar companiile straine ar face afaceri foarte profitabile, insa Tarom-ului nu-i raman prea multe optiuni.
Cine este pe piata si cine vrea sa intre
Italia – trafic total 600.000 de persoane in 2003
· Tarom – are curse spre Roma si Milano. Total: 17 curse/saptamana.
· Alitalia – are curse spre Roma si Milano. Total: 28 curse/saptamana.
· Carpat Air – are curse spre Ancona, Bergamo, Bologna, Florenta, Milano, Roma, Torino, Verona. Total: 34 curse/saptamana.
· Volare – are curse spre Venetia. Total: 6 curse/saptamana. Intentioneaza sa introduca in 2004 Roma si Milano. Total: 18 curse/saptamana.
· Club Air – are curse spre Ancona, Bari, Bologna, Verona, Treviso. Germania – trafic total 400.000 de persoane in 2003
· Tarom – are curse spre Frankfurt si MALnchen. Total: 26 curse/saptamana.
· Lufthansa – are curse spre Frankfurt si MALnchen. Total: 21 curse/saptamana.
· Carpat Air – are curse spre MALnchen, Stuttgart, Dusseldorf. Total: 12 curse/saptamana.
· Eurowings – intentioneaza sa intre in 2004 pe piata romaneasca si sa aiba curse spre Frankfurt si MALnchen. Total: 21 curse/saptamana.