„Aşa cum mi-am asumat încă de la începutul mandatului – şi după cum este prevăzut şi în programul de guvernare – astăzi (miercuri, n.r.) a intrat în flota TAROM şi cea de-a doua aeronavă Boeing 737-800 NG. Este un pas foarte important pentru că, astfel, revenim la reîntregirea flotei de anul trecut, când aveam 23 de aeronave, înainte să pensionăm cele două Airbus-uri”, a declarat, miercuri, Răzvan Cuc, prezent pe Aeroportul Aurel Vlaicu, la ceremonia de primire a aeronavei.
Potrivit acestuia, cu ajutorul celor două aparate noi, capacitatea de transport a companiei TAROM va creşte cu peste 20%.
„Surprizele nu se vor opri aici. Deja suntem în discuţii pentru achiziţionarea unor noi aeronave de lung curier de această dată şi cei din cadrul companiei lucrează deja pentru obţinerea sloturilor pentru deschiderea rutelor cu Statele Unite şi China”, a menţionat Răzvan Cuc.
În ceea ce priveşte cele două aeronave Boeing 737-800, acestea vor fi operaţionale de la jumătatea lunii iunie. Astfel, prima aeronavă, adusă în România săptămâna trecută, va avea prima cursă spre Madrid, în timp ce „Marea Unire” va zbura prima oară la Amsterdam.
Totodată, ministrul dă asigurări că revitalizarea TAROM începe odată cu intrarea celor două noi aeronave în flotă, alături de un nou concept de business şi un proces de reorganizare a companiei.
„În primul rând, sporim capacitatea de transport a TAROM. Anul trecut s-a diminuat şi TAROM a trebuit să renunţe la anumite rute. Din punct de vedere economic, TAROM se relansează, astfel încât prognoza economică pentru companie este, practic, ca la sfârşitul anului să închidă pe zero, fără pierdere. Prin intrarea celor două aeronave în flotă, practic, ajutăm la acest lucru şi, totodată, oferim servicii de bună calitate, pentru că aeronavele sunt noi, au un ambient modern şi sunt foarte eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil”, a subliniat Cuc.
Şeful de la Transporturi a precizat că la nivelul companiei se acţionează după un plan de redresare bine pus la punct, la care au lucrat atât directorul general, cât şi cel comercial şi piloţi.
„Diferenţa dintre ce s-a întâmplat anul trecut şi ce se întâmplă acum este că se acţionează după un plan foarte bine pus la punct de redresare a companiei TAROM, pentru că, dacă ne uităm la anul trecut, compania TAROM aştepta să lanseze o procedură pentru o consultanţă care să vină să o redreseze şi să regândească şi introducerea în flotă de aeronave noi. Iată că această strategie a fost făcută de oameni competenţi din cadrul TAROM – şi aici a fost un grup de lucru format din directorul general, directorul comercial, piloţi, deci toată lumea a lucrat şi lucrează, pentru că este un brand naţional pe care şi eu mi-am asumat că îl voi susţine şi îl voi sprijini cu tot ce pot eu ca ministru şi, totodată, ştiţi foarte bune că şi în programul de guvernare TAROM are un loc aparte, alături de celelalte sectoare”, a explicat ministrul.
Potrivit oficialului, consultanţa ar fi însemnat o cheltuială de circa 600-800.000 de euro şi se mai pierdea un an în ceea ce priveşte adoptarea unor măsuri de redresare a companiei.
„Dacă stăteam să facem consultanţă, pe lângă faptul că mai cheltuiam probabil undeva între 600 şi 800 de mii de euro, aveam un orizont de aşteptare de încă un an până când se puteau lua nişte măsuri concrete pentru TAROM. Astfel, am salvat banii care trebuiau alocaţi pentru această consultanţă şi îi putem aloca pentru dezvoltarea companiei TAROM”, a susţinut acesta.
Referitor la cele două aeronave Airbus „scoase la pensie” anul trecut, ministrul Transporturilor a spus că acestea ar putea fi predate ca avans la achiziţionarea aeronavelor de tip lung curier.
„Cu cele două avioane vechi, probabil în momentul în care vom reînnoi flota – practic s-a început reînnoirea flotei, dar vom continua – am înţeles că există o înţelegere să fie predate ca avans pentru noile avioane. Foarte important şi ce i-am spus directorului de la TAROM: ‘Nu vreau ca aceste aeronave să plece din flota TAROM decât la valoarea contabilă şi nu la o valoarea stabilită în urma unei evaluări’. Dacă până la sfârşitul anului vor intra în flotă cele două aeronave de lung curier, cu siguranţă că la sfârşitul anului vom avea şi rutele (către SUA şi China – n. r.). Ca să introducem navele de lung curier, trebuie să şi avem sloturile respective, cât şi strategia necesară ca să putem umple avioanele. Cerere este, dar trebuie făcută o strategie. Nu avea niciun sens să ne grăbim să luăm aeronavele până nu aveam strategia bine pusă la punct”, a adăugat Răzvan Cuc.
Şeful MT a dat asigurări că se va remedia şi problema cu gradul de încărcare a aeronavelor TAROM.
„Eu vă asigur de un aspect: din păcate, anul trecut, Direcţia Comercială (a companiei – n. r.) nu pot să spun că a fost manageriată corespunzător şi gradul de încărcare a aeronavelor a scăzut, dar acest lucru se va redresa. Repet: avem un management proactiv, avem o echipă care trage pentru relansarea unui brand românesc şi avem o strategie. Nu venim să ne specializăm, mai ales partea de comercial, să se specializeze direct la locul de muncă, ci ei trebuie să vină cu experienţă, astfel încât să gândească o strategie de relansare. Eu sunt convins că gradul de încărcare va creşte semnificativ la finele anului”, a adăugat el.
Săptămâna trecută, în flota operatorului aerian naţional a intrat „Sarmizegetusa”. Aceasta a fost prima aeronavă Boeing 737-800 NG care a intrat în flota TAROM după 10 ani.
Pe 26 aprilie 2017, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, anunţa că TAROM va avea patru noi aeronave până la sfârşitul anului, iar cursele către China şi SUA vor fi reluate.
TAROM are în prezent o flotă de 21 de aeronave: patru aeronave Boeing 737-700 (ce pot parcurge o distanţă maximă de 4.900 kilometri), patru aeronave Boeing 737-300 (pentru distanţe de maximum 3.400 kilometri), patru aeronave Airbus A318-111 (pentru distanţe de maximum 2.780 km), şapte aeronave ATR 42-500 (pentru distanţe de maximum 1.200 kilometri) şi două aeronave ATR 72-500 (pentru distanţe de maximum 950 kilometri).
Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române TAROM a fost înfiinţată în anul 1954 şi îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Începând din luna iunie a anului 2010 este membră a Alianţei SkyTeam, iar din 1993 membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA).
AGERPRES