Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a vorbit despre ajutorul de peste 90 de milioane de euro pe care România îl va primi din partea Comisiei Europene pentru compania aeriană de stat TAROM. Aprobarea acestui ajutor, spune aceasta, reprezintă un certificat de sănătate al companiei.
Un nou început pentru TAROM
Adina Vălean a declarat că există o propunere de restructurare, un plan pe care TAROM l-a prezentat și care a fost găsit favorabil de către Comisie.
Ea a menționat că aprobarea ajutorului de stat în valoare de 95,3 milioane de euro semnifică, în același timp, o validare a sănătății financiare a companiei.
Ea a explicat că acest ajutor de stat, împreună cu planul de restructurare examinat detaliat de către Comisie, reprezintă un nou început pentru companie.
Practic, se va construi o companie de la zero, fără datorii, cu o situație financiară solidă și un plan bine conturat.
„Este o propunere de restructurare, un plan pe care TAROM l-a propus şi Comisia l-a găsit bun. Aş vrea să spun că aprobarea acestui ajutor de stat de 95,3 milioane de euro reprezintă, totodată, un certificat de sănătate al companiei, în sensul în care acest ajutor de stat plus planul de restructurare pe care Comisia l-a analizat în detaliu reprezintă un nou început.
Practic, vom avea de-a face cu o companie care pleacă de la zero, fără datorii, sănătoasă, cu un plan bun şi nu putem decât să ţinem pumnii strânşi ca în viitor să performeze”, a spus Adina Vălean.
TAROM, o companie rentabilă pe viitor
Conform comisarului european, un plan de restructurare trebuie să îndeplinească criterii specifice. Potrivit Comisiei Europene, acest plan este robust. CE a mai adăugat că există perspective de rentabilitate pentru companie în viitor.
Nu în ultimul rând, ea a mai fost întrebată dacă există vreo situație în care TAROM să trebuiască să dea banii înapoi.
„Eu cred că, dacă mă întrebaţi, planul (de restructurare – n. r.) este foarte solid. A ajuns la acest plan în urma unor negocieri de durată. Iată că prima parte a ajutorului de stat a fost acordat în 2020, deci suntem la capătul unui proces care durează de 4 ani şi Comisia nu ar fi dat undă verde dacă nu ar fi fost convinsă de faptul că tot ceea ce este în plan este fezabil şi compania este determinată să facă”, spune aceasta.
TAROM trebuie să respecte anumite condiții
Oficialul european a menționat că există un angajament, deoarece sunt anumite acțiuni pe care compania trebuie să le întreprindă în viitor. De exemplu, firma va renunța la un slot pe un aeroport prin închiriere în prezent, urmând să îl închirieze către altcineva.
Mai departe, în funcție de performanța economică, compania are opțiunea să vândă slotul sau să îl reactiveze. Oficialul a subliniat că aceste detalii sunt stipulate în mod precis în planul respectiv.
„Este un angajament, pentru că sunt anumite lucruri, într-adevăr, pe care trebuie să le facă în viitor. De exemplu, renunţă, să zicem, acum la un slot pe un aeroport prin închiriere, îl închiriază cuiva, să zicem până la sfârşitul anului X. Ulterior, are opţiuni, pentru că în funcţie de performanţa economică poate să îl vândă mai departe şi să încaseze banii sau să-l reactiveze. Astea sunt chestiuni care sunt stipulate destul de exact în planul respectiv”, a adăugat oficialul european.
Compania de stat poate finanța achiziția de aeronave
Adina Vălean consideră că cel mai important aspect este că TAROM a primit fondurile necesare. Acest lucru îi permite, printre altele, să finanțeze achiziția de aeronave.
„Important este că acum a primit banii că-şi poate finanţa aeronavele, că are un plan privind structura parcului de aeronave foarte bun, că vor veni lucruri noi. Deci, cetăţenii care folosesc TAROM vor fi, cred eu, mulţumiţi de faptul că au în continuare conectivitate în principal în România, pe care nu o asigură alte companii, că vor avea aeronave mai bune.
Nu trebuie să fie multe, dar trebuie să fie bune şi folosite judicios. Deci cred, după cum spuneam, că este un nou început şi că acum avem un certificat de sănătate al companiei care ne face să credem că în viitor lucrurile vor merge mai bine.
Şi vreau să mai spun că a existat un nucleu al unei echipe la TAROM, pe care eu l-am cunoscut şi l-am văzut acţionând pe parcursul acestui proces, foarte profesionist, foarte multă dedicare pentru a salva compania şi vreau să le mulţumesc pentru tot ceea ce au făcut”, a transmis Adina Vălean.
Nu vor avea loc concedieri
Aceasta a mai precizat că instituția europeană nu a cerut o restructurare. Concret, nu vor exista concedieri.
„Astea sunt chestiuni de bucătărie internă a companiei. (…) Ce pot să spun este că, în general, în funcţie de modelul de business pe care îl ai, restructurarea poate presupune şi reaşezarea personalului. (…) până la urmă, statul român este acţionar principal, trebuie să vadă, împreună cu compania, Consiliul de Administraţie, managementul executiv care sunt cele mai bune soluţii.
În această privinţă, Comisia nu a indicat că ar trebui restructurat personalul. Aici se discută numai despre modelul de business şi ce vor să facă în continuare. Ajustările de management, pe acestea le decide compania, împreună cu acţionariatul”, a subliniat ea.