Tarom estimează profit în acest an, pentru prima oară după anul 2007
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a lansat în dezbatere publică proiectul de Ordin privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2024 al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române – TAROM.
Compania intenționează să încheie anul acesta contractele pentru achiziția a patru aeronave Boeing 737 MAX8, dintre care una prin leasing financiar și trei prin leasing operațional.
Aceste aeronave, care fac parte din planul de modernizare a flotei TAROM, vor fi livrate între decembrie 2025 și ianuarie 2026.
”Pierderea preliminată/realizată în anul 2023 a fost în valoare de 99.471.170 lei, iar în urma măsurilor din planul de restructurare corelate cu Business Planul, pentru anul 2024 este prognozat un rezultat pozitiv, respectiv profit, în valoare de 278.530.870 lei, în creştere faţă de rezultatul anului 2023 şi care ar urma să acopere parţial din pierderile provenite din anii precedenţi, iar plăţile restante ar urma să scadă de la valoarea preliminată/realizată în anul 2023 de 340.673.320 lei la valoarea estimată de 115.022.460 lei la finalul anului 2024”, se arată în Nota de fundamentare.
Tarom şi-a bugetat venituri totale de 2,333 miliarde lei
În plus, TAROM a prevăzut pentru acest an venituri totale de 2,333 miliarde lei și cheltuieli totale de 2,054 miliarde lei.
”Veniturile totale au fost estimate în valoare de 2.333.172.900 lei, mai mari decât preliminatul/realizatul anului 2023 cu 30,62%, respectiv cu suma de 546.923.360 lei, din care: veniturile din exploatare, în valoare de 1.907.210.690 lei, au fost estimate mai mari decât preliminatul/realizatul anului 2023, cu 38,10%, respectiv cu suma de 526.170.990 lei; veniturile financiare, în valoare de 425.962.210 lei, au fost estimate mai mari decât preliminatul/realizatul anului 2023 cu 5,12%, respectiv cu suma de 20.752.370 lei”, se mai arată în proiectul de act normativ.
Pentru anul 2024, cheltuielile totale au fost estimate la 2.054.642.030 lei, reprezentând o creștere de 8,96% (168.921.320 lei) față de cheltuielile preliminate/realizate în 2023.
Cheltuielile cu personalul, estimate la 210,76 milioane lei, au fost planificate să scadă cu 1,28% comparativ cu suma de 213,5 milioane lei aprobată pentru anul 2023.
Cheltuielile aferente contractului de mandat și altor organe de conducere și control, comisii și comitete, au fost stabilite la 2.311.220 lei, conform OUG nr. 109/2011. Din această sumă, 1.209.980 lei sunt alocați pentru componenta fixă a directorilor, iar 1.101.240 lei sunt destinați consiliului de administrație.
Mandatul membrilor Consiliului de Administrație este de 4 ani, aceștia fiind numiți prin selecție începând cu 15.06.2024 și până la 15.06.2028.
La ce sumă au fost estimate sursele de finanțare a investițiilor?
Sursele de finanțare pentru investiții în 2024 au fost estimate la 236,1 milioane lei, înregistrând o creștere de 2.397,22% (226,65 milioane lei) față de cele preliminate/realizate în 2023. Acestea vor proveni din: surse proprii – 126.810.680 lei și alocații de la buget (din ajutorul de stat de restructurare) – 109.294.690 lei.
Cheltuielile pentru investiții, programate pentru anul 2024 la 180.429.270 lei, au fost estimate să crească cu 1.808,35% (170.974.540 lei) față de cele preliminate/realizate până la 31.12.2023 și sunt alocate astfel:
- investiții în curs: 20.951.200 lei
- investiții noi: 21.753.510 lei
- modernizări ale imobilizărilor corporale existente: 136.678.690 lei pentru bunurile proprietate privată
- dotări: 1.045.870 lei
Conform Business Planului, numărul de angajați este prognozat să ajungă la 1.313 la sfârșitul anului 2024. Câștigul mediu lunar pe salariat, calculat pe baza cheltuielilor salariale și ajustat conform Legii bugetului de stat pe anul 2024 (Legea nr. 421/2023), se estimează la 12.106 lei per persoană, ceea ce reprezintă o creștere de 11,01% față de nivelul preliminat/realizat în 2023.
TAROM are de recuperat creanțe restante în sumă de 11 milioane lei, ceea ce reprezintă o scădere de 30,87% comparativ cu valoarea preliminată/realizată la 31.12.2023.
Compania estimează plăți restante de 115,02 milioane lei pentru anul 2024, ceea ce reprezintă o scădere de 66,24% (225,65 milioane lei) comparativ cu nivelul preliminat/realizat în 2023, care a fost de 340,67 milioane lei.
”Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli propus pentru anul 2024 a fost întocmit luându-se în considerare previziunile de operare a curselor regulate interne/ externe şi a curselor charter cu flota disponibilă din parcul de aeronave, ajustat de previziunile veniturilor şi cheltuielilor în conformitate cu ultima variantă a Business Plan-ului transmis la Comisia Europeana privind măsurile de eficientizare pentru îmbunătăţirea performanţei companiei pentru următorii 10 ani menţionate în Business Planul 2020-2029, care vizează analizele economice ce au arătat că este necesar un Ajutor de Stat acordat sub forma unui împrumut pentru menţinerea în operare a unei întreprinderi aflate în dificultate într-o primă etapă, urmat de un Ajutor de Stat de Restructurare”, se menţionează în document.
Măsurile propuse Comisiei Europene
În cadrul Planului de restructurare al companiei TAROM, înaintat Comisiei Europene, au fost propuse următoarele măsuri pentru îmbunătățirea eficienței operaționale:
- Continuarea procesului de reînnoire a flotei, cu încheierea, în 2024, a contractelor pentru achiziția a patru aeronave Boeing 737 MAX8, dintre care una prin leasing financiar și trei prin leasing operațional
- Suspendarea operațiunilor TAROM pe anumite rute
- Vânzarea sau închirierea slotului de pe Aeroportul Heathrow din Londra, în condiții de piață
- Valorificarea participațiilor deținute de TAROM la societățile Globe Ground și RFS
- Închirierea pe termen lung a terenului liber și a clădirii de birouri construite în 1940.