desfiintate, fiind majorat numarul de curse spre cele mai profitabile destinatii europene. De asemenea, piata interna a capatat un loc important in politica de marketing a companiei. In 2003, pasagerilor din provincie care plecau pe cursele externe de pe Aeroportul Otopeni li s-a oferit transport gratuit pana in Capitala. Anul acesta, Tarom a lansat o oferta speciala de vara: biletul pe orice cursa interna costa 59 euro fara taxe de aeroport. Daca piata o cere, oferta va fi prelungita si dupa 1 septembrie, intrucat conducerea companiei se asteapta ca aceste tarife speciale sa determine o crestere accentuata a traficului pe cursele interne. Oricum, traficul a crescut simtitor in acest sezon fata de 2003. Topul destinatiilor in primul semestru din 2004 este alcatuit din Timisoara, Cluj, Oradea, Iasi (aici traficul s-a dublat in comparatie cu 2003) si Satu Mare. Pe fiecare din primele doua destinatii, traficul a depasit 30.000 de persoane in acest an, datorita numarului mare de companii straine care au investitii in zonele respective. Cu alte cuvinte, daca scoateti din buzunar 3.000.000 lei – cat costa un bilet dus-intors cu toate taxele incluse – in 45 de minute sunteti la Oradea. Ce alte variante mai aveti la dispozitie? Un bilet de tren Intercity, la clasa I, costa numai dus 806.000 lei, iar pentru un bilet la vagonul de dormit clasa I pe tren accelerat trebuie sa platiti 1.300.000 lei. Este vorba de un bilet numai dus si de o calatorie care dureaza 11 ore. La fel de incomoda este si varianta transportului cu autocarul sau microbuzul, mai ales ca nu exista curse directe. Astfel, o calatorie Bucuresti-Oradea cu schimbarea autocarului la Ramnicu-Valcea si la Timisoara costa 500.000 lei, insa dureaza mai mult decat daca luati trenul. Daca vreti sa vizitati un prieten la Timisoara, cea mai ieftina alternativa este un loc in autocar. Asa se explica faptul ca, dupa cum arata datele Institutului National de Statistica, anul trecut s-au vandut peste 200.000.000 de bilete la autobuzele si microbuzele care asigura legatura dintre orase. Pe locul urmator in situatia transportului intern se situeaza trenul, cu 94.000.000 de bilete de tren vandute anul trecut. Insa pentru o intalnire de afaceri, cea mai buna este varianta oferita de Tarom. Obiectivele Tarom pentru acest an sunt reducerea pierderilor de la 12,5 milioane dolari anul trecut la aproximativ noua milioane dolari. In primele sase luni ale acestui an veniturile Tarom au fost cu 35% mai mari decat cele obtinute in perioada similara a anului trecut, in conditiile in care coeficientul de umplere a capacitatii a crescut de la 58% la 60%. Astfel, pe cursele interne coeficientul de umplere a capacitatii a crescut cu 22%, cele mai aglomerate zboruri fiind pe rutele Timisoara si Cluj-Napoca. De altfel, aceste destinatii sunt pe primul, respectiv al treilea loc in topul pasagerilor transportati de Tarom la clasa business pe total curse. Mai exact, in intervalul ianuarie-iunie 2004 au zburat la Timisoara 3.650 de pasageri, iar la Cluj-Napoca 2.750 de pasageri. In acest context, oficialii companiei nationale de transport aerian estimeaza o crestere a cifrei de afaceri de la 220 milioane de dolari anul trecut la 245 milioane de dolari in 2004.
Variante de transport intern si extern
Tarife Tarom (valabile pana la 30.08.2004)
· Bucuresti – Suceava (89 euro), Oradea (91 euro), Satu Mare (92 euro), Tg-Mures (83 euro), Bacau (90 euro)
· Bucuresti – Bruxelles, Roma, Milano:199 euro (fara taxe)
· Bucuresti – Budapesta: 149 euro
· Bucuresti – Istanbul: 129 euro
· Bucuresti – Frankfurt: 189 euro
· Cluj – Frankfurt: 149 euro
· Bucuresti-Munchen: 189 euro, Cluj/Sibiu – Frankfurt:149 euro
Tarife CFR (Intercity, cls. I, numai dus)
· Bucuresti-Timisoara: 740.000 lei
· Bucuresti – Oradea: 806.000 lei
· Bucuresti – Iasi: 603.000 lei
· Bucuresti-Suceava: 692.000 lei
· Bucuresti – Budapesta: 2.3000.000 lei (la cuseta)
· Bucuresti-Istanbul: 3.400.000 lei (dus-intors la cuseta)
Tarife autocar/microbuz (numai dus)
· Bucuresti – Timisoara: 320.000 lei
· Bucuresti – Cluj: 300.000 lei
· Bucuresti-Oradea: 500.000 lei