Un contract de circa 1,5 miliarde de euro, două branduri britanice cu rezonanţă intrate în portofoliul Tata şi o importantă lovitură de imagine sunt doar primele efecte vizibile ale intrării Jaguar şi Land Rover sub stăpânire indiană. Preluarea celor doi giganţi ai industriei auto britanice, Jaguar şi Land Rover, de către indienii de la Tata Motors reprezintă, dincolo de afacerea în sine, un semnal de alarmă pentru statele occidentale în care costurile de producţie su
Un contract de circa 1,5 miliarde de euro, două branduri britanice cu rezonanţă intrate în portofoliul Tata şi o importantă lovitură de imagine sunt doar primele efecte vizibile ale intrării Jaguar şi Land Rover sub stăpânire indiană.
Preluarea celor doi giganţi ai industriei auto britanice, Jaguar şi Land Rover, de către indienii de la Tata Motors reprezintă, dincolo de afacerea în sine, un semnal de alarmă pentru statele occidentale în care costurile de producţie sunt foarte mari. Britanicii se luptă de mult cu această problemă, iar evoluţia unuia dintre cele mai importante sectoare economice demonstrează că istoria tinde să se răzbune. Aceeaşi este şi impresia indienilor. În prima zi de după semnarea acordului între Ford şi Tata Motors, titlurile ziarelor din Delhi sunau triumfător. „Jaguar este acum o bestie indiană“ sau „Tata conduce Britania“ sunt doar două dintre ele. Iar textul este şi mai relevant: „Şi ce dacă regina Marii Britanii deţine încă Kohinoor, cea mai faimoasă bijuterie luată din India în perioada colonialismului? Tata are acum Jaguar şi Land Rover, simbolurile luxului britanic“, scria The Times of India. De cealaltă parte, englezii deplâng situaţia în care au ajuns, singura încurajare venind tot de la indieni, care au declarat că nu vor muta producţia celor două mărci în afara Marii Britanii.
Englezii au ieşit din cursă
Pe teritoriul Marii Britanii îşi desfăşoară activitatea opt producători majori, însă niciunul nu are rădăcini locale. Rapoartele SMMT menţionează ca principal producător de autoturisme pe japonezii de la Nissan, cu peste 300.000 de unităţi, urmat de Toyota (280.000) şi Mini (sau mai exact BMW) cu 180.000 de unităţi. Conştienţi de situaţia dificilă în care se află industria auto, reprezentanţii guvernului au decis la începutul lui aprilie să comande un studiu care să ajute constructorii să îşi dirijeze producţia către segmentele cele mai căutate de public. Comisia va da publicităţii un plan de acţiune în primăvara anului viitor.
Concernul Tata
Noi achizitii, noi probleme
În ciuda unei creşteri exponenţiale la capitolul imagine, odată cu achiziţionarea Jaguar şi Land Rover, mamutul Tata pare a avea picioare de lut. Încă din luna martie, investitorii se declarau „îngrijoraţi“ că strângerea sumei necesare cumpărării mărcilor britanice va îndatora prea tare grupul indian. La începutul lunii aprilie, şi cei de la Standard & Poor’s au modificat calificativul acordat companiei Tata Motors de la „BB+“ la „BB“, din acelaşi motiv. Ashukant Taneja, analist de credit la compania de consultanţă S&P, consideră că „modificarea ratingului pentru Tata Motors este motivată de creşterea îndatorării companiei ca urmare a împrumuturilor făcute pentru a finanţa cumpărarea Jaguar şi Land Rover de la Ford“.
Capital – Editia nr.15, data 16 aprilie 2008