Ambasadorul Statelor Unite la Bucureşti, Nicholas F. Taubman, vorbeşte, într-un interviu acordat revistei Capital, despre schimbarea percepţiei asupra modului în care se fac averile în România, despre cum sunt văzuţi oamenii de afaceri locali şi despre problemele presante ale acestora.

Capital: V-a atras atenţia vreo companie de succes din România, în mod deosebit?

Nicholas Taubman: Sunt Ambasador al Statelor Unite în România de doi ani şi sunt încântat de spiritul antreprenorial creativ evident în această ţară. Nu doresc să numesc nicio companie în mod deosebit, dar sunt cu adevărat impresionat de companiile din sectorul IT, care şi-au transformat propriile inovaţii în produse recunoscute pe plan mondial. Din fericire pentru această industrie, guvernul României nu a creat o legislaţie restrictivă în ceea ce priveşte tehnologia informaţiei. Crearea de la zero a unei companii de succes este un lucru remarcabil şi de lăudat. Ştiu, de asemenea, că succesul unui sector poate fi pus, parţial, pe seama unui cadru legal îmbunătăţit, care să încurajeze investitorii şi să îi ajute să stopeze „exodul de creiere“ întâlnit în alte sectoare.

Capital: Cum aţi defini mediul de afaceri din România?

Nicholas Taubman: Dinamic. Integrarea României în NATO şi UE a adus numeroase schimbări pozitive mediului de afaceri de aici. Date fiind existenţa numeroaselor companii private şi dezvoltarea susţinută din ultimii ani, succesul este din ce în ce mai tangibil. Bineînţeles, schimbarea a adus cu sine noi instituţii şi noi modalităţi de a face afaceri, iar aceste atuuri trebuie consolidate. Este nevoie de un dialog din ce în ce mai intens între Guvern şi organizaţiile de afaceri, cum ar fi Camera de Comerţ Americană din România şi Consiliul Investitorilor Străini, pentru ca sistemul să funcţioneze eficient. Companiile româneşti încă mai sunt nevoite să obţină prea multe autorizaţii diferite şi să plătească prea multe impozite diferite pentru a face afaceri. Simplificarea birocraţiei şi reducerea procedurilor birocratice vor fi necesare pentru promovarea tipului de companii mici şi mijlocii fundamentale pentru o dezvoltare puternică şi susţinută. Trebuie să exploatezi succesul în momentul în care ai acest succes, iar pentru România acest moment este acum. Nu în ultimul rând, România are nevoie de o administraţie puternică, care să încurajeze şi să coordoneze acest sector. Această birocraţie ar funcţiona sub coordonarea guvernării politice, dar aspectul executiv ar fi independent de aceasta.

Capital: Care este părerea dumneavoastră referitor la modul în care se fac averile în România?

Nicholas Taubman: Nu demult, aici a fost o vreme în care statutul sau relaţiile personale erau tot ceea ce îţi trebuia pentru a-ţi face o avere. Cu toate acestea, odată cu integrarea în Uniunea Europeană, au dispărut marile bariere ale concurenţei. Într-o lume a concurenţei globale, munca, inovaţia şi ideile culeg cele mai bune roade şi vor decide succesul pe viitor.

Capital: Cum aţi caracteriza milionarul român?

Nicholas Taubman: Nu aş dori să fac generalizări în acest sens, dar consider că lucrul cel mai important este modul în care sunt folosite averile. Îi felicit pe acei români care dau înapoi comunităţii o parte a succesului lor, prin sprijinirea societăţii civile şi prin implicarea personală în diferite activităţi filantropice. Grija faţă de membrii mai puţin norocoşi ai comunităţii este esenţială pentru construirea unor valori civice solide, prin puterea exemplului. Acest lucru este foarte important pentru mine şi îi încurajez şi pe alţii să facă la fel.

Capital: Care ar fi cele mai mari probleme cu care se confruntă oamenii de afaceri în Statele Unite? Dar în România?

Nicholas Taubman: Economia americană este atât de competitivă încât, dacă vrei să ai succes, nu-ţi permiţi să te odihneşti nici măcar un minut pe proprii lauri. Menţinerea în fruntea următorului val de inovaţii şi curajul de a-ţi asuma riscuri reprezintă o provocare continuă. Antreprenorii sunt baza dezvoltării economice a Statelor Unite. Dată fiind îmbunătăţirea continuă a economiei României, provocările voastre nu vor fi foarte diferite de ale noastre. Misiunea Guvernului este să ofere coordonarea necesară fără a interveni prea mult şi să îşi folosească resursele financiare în mod productiv pentru îmbunătăţirea climatului de afaceri. Conferirea unei perspective globale asupra unei oportunităţi este foarte importantă în România, unde dimensiunea pieţelor locale este, uneori, limitată. Capacitatea de a obţine finanţare este la fel de importantă. În Statele Unite accesul la credite în termeni rezonabili este esenţial pentru dezvoltarea companiilor mici şi mijlocii, iar acest lucru trebuie să se aplice şi în cazul României.

Capital: Care este imaginea pe care oamenii de afaceri din Statele Unite o au despre România?

Nicholas Taubman: În urmă cu zece ani, dacă întrebai un om de afaceri obişnuit din New York sau San Francisco care este părerea pe care o are despre România, probabil că am fi auzit o serie de clişee negative şi uzate. Acum, auzim numai superlative. Din comitetele directoare ale multor corporaţii importante, din Silicon Valley până pe Wall Street, fac parte numeroşi români; la fel, numeroşi români sunt la conducerea operaţiunilor acestora din Bucureşti, în locul managerilor expaţi. Românii sunt cunoscuţi pentru profesionalismul şi abilităţile lor lingvistice. Bill Gates a spus că, după limba engleză, româna este a doua limbă cel mai des întâlnită în sediul Microsoft din Seattle, fiind vorbită de peste 300 de angajaţi români de acolo.

Capital: În acest an, topul 300 al celor mai bogaţi români a inclus nouă oameni de afaceri care au depăşit pragul de un milliard de dolari. Cum comentaţi acest lucru?

Nicholas Taubman: Se pare că a fost un an bun.

Capital: S-a spus adeseori că politicul se amestecă prea mult în mediul de afaceri. Care este poziţia dumneavoastră în acest sens?

Nicholas Taubman: Vestea bună este că, pe măsură ce economia este din ce în ce mai dominată de sectorul privat, impactul politicului asupra mediului economic se reduce. Mai există încă unele sectoare controlate în întregime de stat, cum ar fi generarea de energie. Indiferent de ţară, sectorul privat administrează afacerile mai bine decât statul. Statul are obligaţia de a se preocupa de interesul naţional, dar acest lucru se poate realiza cel mai bine prin reglementări adecvate.

Capital: Este sărăcia o virtute?

Nicholas Taubman: Dacă este o virtute, atunci sunt sigur că cei mai mulţi oameni ar fi fericiţi să renunţe la ea. Vorba zicalei, banii nu sunt totul, dar sunt bineveniţi.

Capital: Au nevoie oamenii de afaceri din România de un cod de conduită?

Nicholas Taubman: Avem cu toţii nevoie de un cod de conduită. Un cod de conduită personală. Pe de o parte, vorbim de un lucru strict legal, iar pe de altă parte, de etică, iar cele două nu sunt întotdeauna acelaşi lucru. Cred că oamenii cu adevărat de succes, fie că vorbim de mediul de afaceri, fie de altă sferă, sunt cei care cunosc diferenţa dintre cele două lucruri şi care se comportă corespunzător.

CARTE DE VIZITĂ


Nicholas F. Taubman
este absolvent al Wharton School of Finance & Commerce, University of Pennsylvania, fiind licenţiat în economie.

Are o îndelungată experienţă de om de afaceri, în trecut fiind preşedinte al companiei Mozart Investments din Roanoke, Virginia. De asemenea, a fost directorul companiei de asigurări Shenandoah şi a făcut parte din comitetul director al Mercersburg Academy.

A fost confirmat în calitate de ambasador SUA în România pe 28 octombrie 2005 şi a prezentat scrisorile de acreditare preşedintelui Traian Băsescu în data de 5 decembrie 2005.