Proiectul de lege propus introduce un impozit pentru înmatricularea mașinilor vechi și poluante, dar și o nouă formulă de calcul a impozitului auto, bazată pe norma de poluare, nu doar pe capacitatea cilindrică.

Ce prevede proiectul?

Taxă de achiziție – proprietarii care își cumpără o mașină veche și poluantă vor trebui să plătească o nouă taxă la înmatriculare.

Creșterea impozitului local – impozitul auto va fi calculat în funcție de norma de poluare a vehiculului, nu doar de cilindree, cum se face în prezent, potrivit stirileprotv.ro.

300-400 de euro

Mihai Bordeanu, director general automobile Dacia, a adus o serie de lămuriri referitoare la taxa auto. Acesta a detaliat prețurile pe care ar trebui să plătească proprietari de mașini vechi.

Mihai Bordeanu, director general automobile Dacia: „O mașină veche de 20 de ani, în normă de poluare EURO 2, va avea de plătit undeva între 350 și 400 de euro. Nu e definit 100%, am vorbit de achiziție. Nu numai că achiziționăm o mașină veche care poluează, dar vrem s-o ținem.

După ce că ea are 15-20 de ani, vrem s-o mai ținem 10 ani. Noi nu vrem să interzicem lucrul ăsta actualmente, iau exemplu similar de 15 ani, pe care o deținem și la care urmează să plătim impozitul local de data asta.

Astăzi suma e undeva la 160-170 de lei pe an. De mâine am dori să se ia în calcul norma de poluare, iar în funcție de asta, dacă automobilul e EURO 2 sau EURO 3, vorbim probabil de 1.800 – 1.900 de lei pe an.”

Parc învechit

Este adevărat, România se confruntă cu o problemă legată de vârsta parcului auto. Într-adevăr, parcul auto din România este unul dintre cele mai vechi din Europa, ceea ce duce la emisii mari de dioxid de carbon și alte substanțe poluante, afectând astfel calitatea aerului și sănătatea publică.

Secretarul general ACAROM, Adrian Sandu a oferit și el câteva detalii despre noua taxă. Potrivit acestuia, un EURO 4 taxat la fel ca un EURO 6 nu este tocmai corect.

 „Dacă introduci în circulație un EURO 4 și îl taxezi la fel ca un EURO 6, deși au motoare de aceeași capacitate cilindrică, nu e corect. Fiindcă tu, care ai mașină nouă și nu poluezi mai deloc, plătești același impozit ca vecinul tău, care are mașină de 10 ani și, când o pornește dimineața, umple toată scara de fum.”

Acest tip de taxă pentru mașinile poluante este destul de des întâlnit în alte țări europene, ca de exemplu,  Germania, Franța și Olanda.

Acestea au implementat impozit pe poluare destinate să descurajeze utilizarea autovehiculelor vechi și să încurajeze achiziția unor mașini mai ecologice.

Când da, când nu

În România, însă, situația a evoluat destul de fluctuativ. În anul 2007 a fost introdusă o taxă auto, cunoscută ca „taxa de poluare pentru vehicule”. Această taxă era destinată să fie un stimulent pentru achiziția de mașini mai puțin poluante.

În anul 2013,  sub guvernarea Ponta, ministrul Mediului Rovana Plumb a decis să modifice taxa auto și să o înlocuiască cu timbrul de mediu pentru autovehicule. Acesta a fost un alt sistem de impozitare al vehiculelor. Dar cu un accent similar pe reducerea poluării.

Ulterior, timbrul de mediu a fost anulat în urma unei decizii a Curții Europene de Justiție care a considerat că sistemul nu respecta anumite reglementări europene.

Această anulare a lăsat România fără un cadru clar pentru taxarea vehiculelor vechi și poluante. Și asta a contribuit la creșterea numărului de mașini second-hand, adesea mai poluante, înregistrate în țară.