UE ia în considerare să amâne introducerea taxelor asupra carburanților poluanți pentru aviație

Uniunea Europeană (UE) ia în considerare să amâne pentru următorii 20 de ani introducerea taxelor asupra carburanților poluanți folosiți în domeniul aviației. Blocul comunitar urmărește un progres în ceea ce priveşte reformele fiscale, care au fost negociate de ani de zile, fără rezultat.

Comisia Europeană (CE) a propus o revizuire a normelor privind impozitarea energiei în anul 2021 pentru a le face mai ecologice, prin introducerea treptată a taxelor pe carburanţi pentru zboruri în cadrul blocului comunitar.

Statele membre din UE nu au putut cădea de comun acord asupra propunerilor anterioare privind introducerea unei cote minime de impozitare a UE pentru combustibilul pentru avioane începând cu anul 2028.

avion, aeroport
SURSA FOTO: Unsplash.com

Acum, statele membre din UE iau în considerare să amâne introducerea taxelor asupra carburanților poluanți în domeniul aviației și în domeniul maritim pentru încă 20 de ani. Pentru alte aeronave şi nave, statele membre din UE pot introduce taxe naţionale, dacă doresc, dar nu sunt obligate.

În conformitate cu proiectul de compromis, statele membre din UE vor reconsidera în 15 ani dacă să înceapă aplicarea cotelor minime de impozitare ale UE pentru aviaţie şi combustibil maritim, odată ce noua scutire se va încheia.

„Deoarece în prezent nu există suficient combustibil alternativ durabil (SAF) pe piaţă, impozitarea combustibililor de aviaţie ar duce la creşteri ale preţurilor biletelor de avion şi nu la o trecere generală de la combustibilii fosili la SAF.

Doar aeronavele mici, cu maximum 19 locuri şi bărcile folosite pentru ”navigaţia privată de agrement” s-ar confrunta cu taxe minime ale UE înainte de expirarea celor 20 de ani”, se arată în documentul de compromis analizat de cei de la agenția de presă Reuters.

Un compromis propus de Ungaria

Ungaria, care deține președinția rotativă a UE și conduce negocierile între țările membre până la sfârșitul anului, a propus acest compromis. Un reprezentant al Ungariei la Bruxelles nu a oferit imediat comentarii la solicitările primite.

Diplomații europeni vor discuta propunerea în decursul acestei luni. Schimbarea politicilor fiscale ale UE este dificilă deoarece necesită acordul unanim al tuturor țărilor membre din UE, ceea ce înseamnă că orice guvern poate bloca inițiativa.

Activistii pentru mediu au reamintit tuturor că o amânare de 20 de ani ar contrazice obiectivul UE de a atinge zero emisii nete până în anul 2050.

„Până când această taxă va intra în vigoare, lumea ar trebui să fi atins neutralitatea climatică”, a spus Jo Dardenne, director de aviaţie la grupul non-profit Transport & Environment.

Jo Dardenne
Jo Dardenne (SURSA FOTO: LinkedIn)