O nouă modalitate de calcul pentru taxa de primă înmatriculare ar trebui să fie definitivată în câteva săptămâni. Dacă va trece de Comisia Europeană, cei care achiziţionează automobile noi vor plăti mai mult decât cumpărătorii de vehicule secondhand.
Guvernul virează periculos în ultima încercare de a salva o taxă condamnată de Comisia Europeană. Încercând să le explice parlamentarilor de ce este necesară şi cum va fi ea prezentată la Bruxelles, premierul Călin Popescu Tăriceanu a afirmat că valoarea taxei – rebotezată „taxă de mediu“ – se va reduce pe măsura creşterii vârstei autovehiculului. „Vom institui posibilitatea de contestare de către contribuabil a cuantumului sumelor de plată, cu toate că acest lucru este prevăzut în legislaţia generală; va exista posibilitatea restituirii valorii reziduale a taxei atunci când un autovehicul înmatriculat în România se vinde unei persoane dintr-un alt stat membru sau dintr-o ţară terţă; se va extinde intervalul aferent vârstei autovehiculului până la 20 de ani, odată cu stabilirea unor cote de reducere a taxei, care ajung până la 90%“, a explicat şeful Executivului. Un lucru lăudabil şi în concordanţă cu cerinţele CE, însă, în aceste condiţii, motivaţia aplicării taxei aproape că dispare, pentru că un vehicul nou va fi taxat mai mult decât unul de ocazie, încurajându-se astfel tot achiziţia de maşini vechi.
Poziţia importatorilor de autovehicule este, evident, una favorabilă. APIA consideră că politica de înnoire a parcului auto, derulată până acum prin cele două componente principale: taxa de primă înmatriculare (ce trebuie menţinută şi eventual ajustată pentru a răspunde unor observaţii de natură tehnică) şi prima de casare, „este singura de natură să asigure pe termen mediu şi lung realizarea unei politici sectoriale adecvată realităţilor economiei româneşti, simultan cu atingerea unor obiective de mediu absolut necesare în calitate de stat membru al UE.“
Directorul general al Automobile Dacia, François Fourmont, merge mai departe. „Sugerăm înlocuirea actualei taxe cu una de mediu axată pe trei criterii: nivelul de depoluare, cilindreea şi emisiile de CO2“, a detaliat acesta propunerea adresată autorităţilor. Una deja agreată, cel puţin parţial, de către ministrul finanţelor, Varujan Vosganian, care se declară partizanul unei „soluţii ecologice“. „Introducerea taxei auto nu are ca obiectiv maximizarea veniturilor bugetare. Contribuţia la buget este marginală. Obiectivul nu este de natură fiscală, ci de natură ecologică. În 2007, parcul de maşini s-a întinerit cu circa 300.000-350.000 de vehicule, din care două treimi sunt noi“, a spus Vosganian.
Cu taxă şi fără taxă
Conform statisticilor, în timp ce în România au fost importate în primele 11 luni un număr de 114.084 de maşini de ocazie, în Bulgaria, o ţară cu o populaţie şi o piaţă auto mult mai mici, au intrat peste 350.000 de astfel de vehicule în numai opt luni, iar în Polonia – peste 900.000 până în noiembrie. Conform lui François Fourmont, în perioada ianuarie – septembrie, importurile de maşini mai vechi de zece ani au ocupat numai 1% din piaţa noastră, în timp ce în Polonia, acestea ating 56% din piaţă. Fourmont vorbeşte şi despre impulsul pe care această taxă l-a dat investitorilor din industria auto. „Furnizorii noştri au inaugurat zece noi uzine în 2007, iar Dacia a angajat peste 3.000 de persoane. Exporturile uzinei vor fi de ordinul a 1,8 miliarde de euro, iar suprimarea taxei ar avea ca rezultat înjumătăţirea vânzărilor şi desfiinţarea a mii de locuri de muncă“, a avertizat Fourmont.
În februarie, noul sistem de aplicare a taxei de primă înmatriculare va fi prezentat oficialilor CE şi, în cazul în care va fi acceptat, va fi elaborată rapid o ordonanţă de urgenţă care va modifica actualele prevederi.