Noua lege privind taxa de poluare auto va intra în vigoare la sfârşitul acestei săptămâni, însă aplicarea efectivă a acesteia va deveni posibilă abia după ce Guvernul va aproba normele de aplicare, potrivit informaţiilor remise, miercuri, AGERPRES, de Ministerul Mediului şi Pădurilor.
Noua lege a fost publicată în Monitorul Oficial marţi şi urmează să intre efectiv în vigoare în cel mult trei zile de la publicare întrucât nu au existat precizări suplimentare.
Potrivit MMP, aplicarea efectivă a legii va fi posibilă numai după ce Executivul va aproba în şedinţa săptămânală normele metodologice necesare.
Ministerul Mediului a adăugat că aprobarea normelor de aplicare a noii Legi privind taxa de poluare auto ar putea avea loc fie în şedinţa de miercuri a Guvernului, fie în întâlnirea de săptămâna viitoare de la Palatul Victoria.
Noul act normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.
În acest sens, persoanele care au plătit pentru taxa de poluare sume mai mari decât cele rezultate din aplicarea acestei legi se pot prezenta la ghişeele organelor fiscale competente pentru a solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxa, în condiţiile legii.
Conform legii, care are la bază principiul ‘poluatorul plăteşte’, taxa de poluare va fi plătită o singură dată atât pentru autovehiculele noi, cât şi second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România.
Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, după ce intră în vigoare actul normativ.
Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită şi se calculează pe baza unor criterii precum tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare, dar se va ţine cont şi de uzura autoturismului.
Taxa de poluare constituie venit pentru bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finanţate mai multe programe de mediu, printre care Rabla, Casa Verde, Programul de împădurire a terenurilor degradate, reconstrucţia ecologică şi gospodărirea durabilă a pădurilor, Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi, Programul pentru creşterea producţiei de energie din surse regenerabile şi Programul vizând protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare.
La jumătatea lunii decembrie a anului trecut, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat că valoarea diferenţei de taxă ce trebuie returnată se ridică la circa 200 milioane lei.
Proiectul de lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost aprobat, în decembrie anul trecut, în plenul Camerei Deputaţilor, cu 213 voturi ‘pentru’, 17 ‘împotrivă’ şi 34 de abţineri.
La rândul său, preşedintele Traian Băsescu a promulgat, în data de 5 ianuarie 2012, Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
Proiectul de act normativ a fost iniţiat de MMP după ce Curtea Europeană de Justiţie a declarat vechea taxă auto ca fiind discriminatorie.