Șoferii de autoturisme poluante vor plăti o taxă mai mare

În contextul în care autoritățile din România încearcă să reglementeze mai strict deținerea de vehicule poluante, Dacia, în colaborare cu specialiști în domeniul taxelor și impozitelor, a propus un proiect care vizează descurajarea achiziționării și menținerii în circulație a automobilelor vechi și poluante. Potrivit acestui proiect, impozitul auto va varia în funcție de emisiile de CO2 și normele de poluare, iar șoferii de autoturisme vechi ar putea ajunge să plătească sume semnificativ mai mari comparativ cu perioada actuală.

Creșterea impozitelor în funcție de nivelul de poluare

Mihai Bordeanu, directorul general al uzinei Dacia, a explicat pentru PROFIT.ro detaliile propunerii, subliniind că impozitele vor crește gradual, în funcție de normele de poluare ale vehiculului. Astfel, în cazul unei mașini Euro 6 de ultimă generație, cu emisii scăzute de CO2 și o capacitate cilindrică cuprinsă între 1 și 1.000 cmc, creșterea impozitului ar fi una modestă – de la 35 la 37 de lei.

„Noi am început de mai mult timp lucrul la acest studiu de impact, cu privire la acest nou sistem de impozitare a autoturismelor, care e practic esența lui, și propunem și o contribuție de mediu, să-i spunem, la înmatricularea autoturismelor. Asta e o primă componentă și o revizuire a impozitului local.

Practic, prin introducerea unei componente de mediu, în esența studiului sunt două capitole, în care ne uităm o dată la importurile de mașini second-hand, după care ne uităm la deținerea de mașini second-hand”, a spus directorul Dacia.

În schimb, șoferii care dețin mașini mai vechi, precum cele Euro 2, ar putea ajunge să plătească mult mai mult pentru taxă. De exemplu, un posesor de mașină Euro 2, care plătește în prezent un impozit de 117 lei, ar putea ajunge să plătească 1.900 lei, în funcție de emisiile de CO2 și capacitatea motorului.

„Aș vrea să insistăm pe algoritm și pe principiul ăsta. Evident că va fi gradual. Eu am dat cel mai rău caz – Euro 2, pot să fie Euro 3, poate fi Euro 4, poate să fie Euro 5, poate să emită 200 g și așa mai departe, calculul făcut cumva matriceal”, a declarat Bordeanu, explicând că taxele vor fi ajustate pe baza unui sistem matriceal de evaluare.

taxa
SURSĂ FOTO: Dreamstime

Un sistem echitabil, dar fără „lovituri” financiare mari

Directorul Dacia a subliniat că proiectul nu vizează o „revoluție” prin taxa pentru autoturisme și nu are intenția de a impune taxe suplimentare semnificative românilor. În cazul mașinilor mari și foarte poluante, impozitul anual ar putea ajunge până la 500 de lei, dar Bordeanu a asigurat că acest sistem va fi implementat gradual și nu va pune o povară financiară nejustificată asupra cetățenilor.

„Vei plăti până la 500 lei pe an. Nu sunt sume clare, o spun încă o dată. Sistemul ăsta a propus nu o revoluție a taxării, nu bagă mâna în buzunarul românilor”, a explicat Bordeanu.

Dacă proiectul va fi aprobat, implementarea taxelor și impozitelor actualizate ar putea avea loc cel mai devreme la 1 ianuarie 2026. Mihai Bordeanu a precizat că fostul ministru al Mediului, Tanczos Barna, care ocupă acum funcția de ministru al Finanțelor, este la curent cu acest proiect și că urmează să fie realizată o prezentare detaliată a acestuia.