El a reamintit că România și-a asumat prin PNRR, încă din 2021, să implementeze o reformă privind taxarea vehiculelor poluante. În acest sens, Ministerul Transporturilor are responsabilitatea de a propune măsuri pentru reducerea emisiilor de carbon din transporturi.

Ministrul a subliniat că viitoarea schemă de taxare ar trebui să fie proporțională cu nivelul emisiilor de CO₂, astfel încât mașinile mai puțin poluante să beneficieze de taxe mai mici.

Taxă auto pentru vehiculele poluante. Guvernul are mai multe variante pe masă

Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a declarat că sunt analizate mai multe variante pentru viitoarea taxă auto, inclusiv impozitarea transportului de marfă pe baza distanței parcurse sau a tonajului.

Pentru persoanele fizice, ministrul a subliniat că taxarea pe kilometri parcurși ar fi dificil de implementat, astfel că cel mai probabil se va merge pe criterii precum norma de poluare și vechimea autoturismului.

De asemenea, discuțiile privind impozitarea mijloacelor de transport personale sunt în desfășurare, inclusiv în ceea ce privește taxele pentru mașinile second-hand. Autoritățile locale vor avea un rol esențial în aplicarea acestor impozite, iar obiectivul este ca cei care poluează mai mult să plătească taxe mai mari, în timp ce proprietarii de autoturisme noi și nepoluante să beneficieze de un regim fiscal mai favorabil.

Tanczos Barna a adăugat că nu trebuie privați nici cetățenii cu venituri mici de dreptul de a-și cumpăra o mașină „chiar dacă este una mai veche şi este una mai ieftină şi mai poluantă”.

„Discuţiile trebuie purtate şi cu autorităţile locale, pentru că autorităţile locale sunt cele care aplică taxele acestea locale -impozitul pe mijloacele de transport, de exemplu, este un venit al autorităţilor locale – şi gândite lucrurile astfel încât cei care poluează mai mult să plătească mai mult, cei care folosesc maşini nepoluante, noi, să nu fie trataţi la fel ca un cetăţean care aduce o maşină de şapte-opt ani din străinătate.

Desigur, trebuie avut în vedere şi gradul de suportabilitate şi puterea de cumpărare a cetăţenilor, pentru că nu putem să privăm cetăţenii cu venituri mici de dreptul de a cumpăra o maşină, chiar dacă este una mai veche şi este una mai ieftină şi mai poluantă”, spune ministrul într-un interviu pentru Agerpres.

Trebuie găsit un echilibru

Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a subliniat că este esențial să se găsească un echilibru în noua taxare auto, astfel încât persoanele vulnerabile să își poată permite în continuare achiziția unui autoturism, dar și să se evite situația în care mașini cu motoare de mare capacitate beneficiază de impozite simbolice, mult mai mici decât cele din țările vest-europene.

El a atras atenția că România a devenit o piață de destinație pentru mașinile second-hand, deoarece acestea sunt vândute la prețuri reduse în Vest, din cauza impozitelor ridicate aplicate vehiculelor poluante.

Totuși, ministrul a precizat că este prematur să discute despre cifre, deoarece variantele de taxare nu sunt încă finalizate. El a reiterat că reforma fiscală viitoare va include și modificări privind impozitele și taxele locale pentru mijloacele de transport.