Taxa i-a înfuriat pe mulți șoferi. Un profesionist din domeniul juridic, Doru Piroi, a demarat deja procedurile pentru un proces colectiv împotriva taxei, considerând că aceasta ar putea fi anulată în instanță.
Sute de șoferi au semnat să fie anulată noua taxă
Conform datelor furnizate de Primăria Giurgiu, valoarea taxei variază în funcție de tipul autovehiculului. Pentru autoturisme, suma anuală stabilită este de 125 de lei, redusă față de varianta inițială de 200 de lei pentru perioada martie-decembrie. Proprietarii de microbuze vor achita 250 de lei pe an, iar cei care dețin autobuze vor avea de plătit 500 de lei.
În cazul autoutilitarelor, suma datorată este de 250 de lei. De asemenea, cuantumul taxei pentru un an calendaristic întreg va fi de 150 de lei pentru autoturisme. Municipalitatea a precizat că taxa trebuie achitată până la data de 30 iunie, după care se vor aplica penalități pentru întârzieri.
Autoritățile locale susțin că noua taxă are scopul de a îmbunătăți gestionarea spațiului public și a parcărilor din oraș. Printre beneficiile invocate se numără suplimentarea locurilor de parcare, îmbunătățirea mobilității urbane și asigurarea sustenabilității financiare a serviciilor publice de gestionare a parcărilor. Un alt obiectiv declarat al taxei este reducerea poluării și descurajarea achiziției de autovehicule în rândul persoanelor care nu dispun de un loc de parcare.
„Instituirea taxei va descuraja utilizarea spaţiului public şi va promova o gestionare mai eficientă a parcărilor, asigurând accesul tuturor cetăţenilor la un domeniu public organizat şi bine întreţinut. (…) Implementarea taxei speciale pentru dezvoltare urbană va avea multiple beneficii pentru comunitatea locală precum: asigurarea numărului necesar de locuri de parcare în municipiul Giurgiu – proiectele de suplimentare a locurilor de parcare se vor desfăşura mai rapid; îmbunătăţirea mobilităţii urbane – pe termen lung se va descuraja staţionarea autovehiculelor necontrolată; sustenabilitatea financiară a serviciilor publice – veniturile generate vor asigura resursele necesare pentru întreţinerea şi funcţionarea serviciului public de amenajare, exploatare şi gestionare a parcărilor, fără a suprasolicita bugetul instituţiei care are aceste atribuţii”, se arată în referatul de iniţiere a hotărârii aprobate de consilierii giurgiuveni.

În ciuda justificărilor oferite de municipalitate, măsura este contestată de numeroși localnici
În ciuda justificărilor oferite de municipalitate, măsura este contestată de numeroși localnici. Doru Piroi, consilier juridic, a inițiat o petiție împotriva taxei, care a fost deja semnată de 977 de persoane. Acesta estimează că, în municipiul Giurgiu, există 25.837 de autoturisme înmatriculate pe persoană fizică, iar un număr aproximativ de 12.919 proprietari ar putea fi afectați de noua obligație fiscală. Pentru a avea șanse de succes în instanță, Piroi consideră că este necesară implicarea a cel puțin 4.306 persoane în procesul colectiv pe care intenționează să îl inițieze împotriva Primăriei Giurgiu.
El a pus la dispoziția cetățenilor un formular prin care aceștia se pot înscrie ca parte în dosarul colectiv, iar cei interesați pot adera și după deschiderea procesului, până la începerea discuțiilor pe fond. Conform declarațiilor sale, mai multe persoane l-au contactat deja pentru a se alătura acțiunii legale.
„Această taxă instituită prin acest HCL avem posibilitatea de a o anula în instanţă. La nivel de municipiu avem un număr de autoturisme, din datele DITL (n.red. Direcţia de Impozite şi Taxe Locale) Giurgiu, de 25.837 de bucăţi, înmatriculate pe persoană fizică. Dacă punem în medie 2 bucăţi la un proprietar avem un număr estimativ de 12.919 de proprietari persoane fizice. Pentru a avea cât de cât sorţi de izbândă în faţa unui judecător, pe lângă motivele legale pe care le voi invoca în cererea de chemare în judecată a Primăriei Giurgiu, trebuie să am şi un număr minim de 4306 participanţi”, a scris Doru Piroi pe blogul său.
Formularul pentru petiție poate fi accesat AICI.
Termenul limită pentru inițierea procesului este de mai puțin de două săptămâni, ceea ce înseamnă că lupta împotriva taxei auto din Giurgiu se va decide curând în instanță.