Nouă taxă auto pentru vehiculele vechi și poluante
România se pregătește să implementeze o nouă taxă auto pentru vehiculele vechi și poluante. Deși impozitarea vehiculelor în funcție de emisiile poluante este deja o practică obișnuită în multe țări europene, autoritățile din țara noastră au evitat, până în prezent, implementarea unei astfel de politici.
Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a confirmat recent că, la nivel guvernamental, există un proiect de lege care vizează impunerea unor taxe pentru mijloacele de transport poluante.
Conform declarațiilor ministrului, această măsură va avea un impact semnificativ, urmând să afecteze peste 8 milioane de autovehicule. Conform planului guvernamental, noua taxă ar trebui să devină efectivă începând cu 1 ianuarie 2026.
„Cererea de plată 4 include și o taxă pe poluare care nu face parte din reforma fiscală, dar ar urma să aibă un impact major, prin amploarea la care poate ajunge. Milioane de autoturisme ar putea fi vizate de o taxă similară cu fosta taxă auto din trecut. Tot în 4 avem legea taxării utilajelor grele în funcție de numărul de kilometri parcurși și a mijloacelor de transport poluante. Este o lege cu un impact destul de mare, sunt peste 8 milioane de mijloace de transport”, a declarat Marcel Boloș într-un interviu pentru profit.ro.
![marcel bolos](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2024/09/marcel-bolos-3-1200x746.jpg)
România ar intenționa să introducă un nou impozit anual
În altă ordine de idei, amintim că România intenționează să implementeze un nou impozit anual, destinat să descurajeze deținerea vehiculelor vechi și poluante, după mai mult de un deceniu în care astfel de măsuri au fost evitate de clasa politică. Potrivit declarațiilor ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, taxa va fi calculată în funcție de emisiile de dioxid de carbon generate de fiecare vehicul.
Această inițiativă vine ca răspuns la solicitările repetate din partea industriei auto. Mihai Bordeanu, directorul Dacia România, a menționat recent că a propus Guvernului introducerea unei taxe pentru vehiculele vechi și poluante, subliniind că măsurile existente, cum ar fi programul Rabla, nu sunt suficiente pentru a combate în mod eficient poluarea.
Noua taxă va fi calculată pe baza emisiilor de CO₂ și, posibil, a normei Euro a vehiculului, conform Profit.ro. Aceasta reprezintă o schimbare semnificativă față de taxa de primă înmatriculare introdusă în timpul Guvernului Tăriceanu, care se aplica exclusiv la achiziționarea de autovehicule.
Noua metodă de impozitare este considerată mai echitabilă, întrucât nu limitează importul de autoturisme second-hand, ci le impune taxe în funcție de gradul de poluare al acestora. Mai multe puteți citi aici.