Taxa auto pentru mașinile poluante va suferi modificări importante în viitorul apropiat, conform declarațiilor recente ale ministrului Finanțelor, Tanczos Barna. Acesta a explicat că, deocamdată, nu există o formulă clară de calcul pentru taxa auto, iar propunerile urmează să fie discutate cu autoritățile locale. Mai mult, reforma face parte dintr-un plan mai larg care vizează reducerea emisiilor de carbon și stimularea mobilității verzi în România.

Tanczos Barna detaliază propunerile pentru noua taxă auto

Ministrul Tanczos Barna a declarat că, în prezent, nu s-a stabilit o formulă definitivă pentru calculul taxei auto, iar discuțiile sunt încă la început.

În acest sens, el a subliniat că autoritățile locale vor juca un rol esențial în elaborarea propunerilor.

„Nu s-a stabilit formula de calcul şi nici n-am avut discuţii concrete cu reprezentanţii autorităţilor locale, asociaţia comunelor, asociaţia oraşelor sau municipiilor, pentru că trebuie să vină la pachet cu celelalte modificări ale sistemului fiscal”, a afirmat ministrul.

Acesta a adăugat că, pentru a fi implementată corect, modificarea taxei va trebui să fie însoțită de alte reforme fiscale.

Barna a explicat că, în general, propunerile pentru modificarea taxei auto vor veni din partea asociațiilor locale, care sunt direct implicate în colectarea taxelor.

Tanczos Barna, ministrul Finantelor
SURSA FOTO: Inquam Photos, George Călin

Astfel, primăriile vor fi responsabile pentru implementarea noii taxe auto, iar inițiativele vor trebui să reflecte nevoile și caracteristicile fiecărei localități. Tanczos Barna a menționat că vor exista dezbateri publice pe această temă la momentul oportun.

„Cu siguranţă, la momentul oportun, o să avem o dezbatere şi pe această temă. Şi aici, în principiu, propunerile trebuie să vină din partea acestor asociaţii, pentru că primăriile sunt cele care aplică implementarea, sau implementează aceste colectări de taxe locale şi, în mod normal, primele propuneri trebuie sa vină din partea lor”, a spus el.

Mai mult pentru cei care poluează mai mult: reforma taxării transportului

Într-un interviu acordat în februarie, Tanczos Barna a explicat că reforma taxării mijloacelor de transport poluante este un angajament al României în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), din 2021.

Ministrul a afirmat că cei care utilizează vehicule care poluează mai mult vor plăti taxe mai mari.

„(Trebuie) gândite lucrurile astfel încât cei care poluează mai mult să plătească mai mult, cei care folosesc maşini nepoluante, noi, să nu fie trataţi la fel ca un cetăţean care aduce o maşină de şapte-opt ani din străinătate.

Desigur, trebuie avut în vedere şi gradul de suportabilitate şi puterea de cumpărare a cetăţenilor, pentru că nu putem să privăm cetăţenii cu venituri mici de dreptul de a cumpăra o maşină, chiar dacă este una mai veche şi este una mai ieftină şi mai poluantă”, a declarat acesta.

Tanczos Barna a detaliat că, în conformitate cu PNRR, România vizează o impozitare diferențiată a mijloacelor de transport, în funcție de gradul lor de poluare.

„România a promis în 2021, prin PNRR, că va face o reformă şi în ceea ce priveşte taxarea mobilităţii sau taxarea acelor mijloace de transport care sunt poluante, care emit dioxid de carbon şi gaze cu efect de seră şi, proporţional, cele care emit mai puţin vor fi impozitate cu impozit mai mic, mai redus. Aici sarcina este la Ministerul Transporturilor pe tot ce înseamnă mobilitate verde, tot ce înseamnă reducerea emisiilor de carbon pe partea de mobilitate.

Acolo sunt deja câteva propuneri făcute, câteva proiecte elaborate de minister pe impozitarea transportului de marfă, de exemplu, în funcţie de distanţă, în funcţie de tonaj, sunt mai multe variante.

De asemenea, au început discuţiile şi în spaţiul public cu privire la impozitarea mijloacelor de transport personale ale cetăţenilor în funcţie de norma de poluare, în funcţie de data la care au fost înmatriculate.(…) Acolo lucrurile trebuie discutate iarăşi pentru următorii şapte-zece ani”, a explicat ministrul.

Acesta a adăugat că Ministerul Transporturilor lucrează deja la propuneri pentru a reduce emisiile de carbon, inclusiv prin impozitarea transportului de marfă în funcție de distanță și tonaj.

Discuții despre taxa pe mijloacele de transport personale

Un alt subiect abordat de Tanczos Barna a fost impozitarea mijloacelor de transport personale. Ministrul a subliniat că se vor purta discuții pe termen lung pentru a stabili o formulă corectă.

În opinia sa, este esențial ca discuțiile să fie coordonate cu autoritățile locale, deoarece acestea sunt cele care vor aplica taxele.

„Discuţiile trebuie purtate şi cu autorităţile locale, pentru că autorităţile locale sunt cele care aplică taxele acestea locale -impozitul pe mijloacele de transport, de exemplu, este un venit al autorităţilor locale”, a explicat el.

Tanczos Barna a menționat că, în cazul persoanelor fizice, nu va fi posibil să se aplice o taxă pe baza kilometrilor parcurși, din cauza complexității acestui sistem. „Trebuie să mergem pe norma de poluare, pe vechimea maşinii şi pe o filosofie gândită împreună cu autorităţile locale”, a mai spus ministrul.