Marcel Boloș vine cu vești proaste pentru șoferi. Ministrul Fondurilor Europene a confirmat că această măsură este inclusă în cererea de plată numărul patru, care va fi trimisă Comisiei Europene în perioada iunie-iulie 2025.
Taxa va reprezenta o lovitură semnificativă pentru șoferi
Noua taxă ar urma să fie aplicată pe baza principiului „poluatorul plătește”, ceea ce înseamnă că șoferii care conduc mașini mai vechi și mai poluante vor suporta un cost mai mare, potrivit ministrului.
„În cererea de plată numărul patru este luată în calcul pentru a fi trimisă la Comisia Europeană în lunile iunie-iulie în acest an. Ea are o valoare destul de însemnată, de 2,7 miliarde euro brut, deci ar însemna undeva în jur de 2,3 miliarde de euro net și include o serie de reforme importante pentru țara noastră care au fost angajate prin PNRR”, a spus ministrul.
![Marcel Boloș](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2025/01/Marcel-Bolos-e1738329253797-1200x676.jpg)
Introducerea unei taxe auto a fost un subiect sensibil în trecut
Cu toate acestea, detaliile privind modul de calcul și aplicare nu au fost încă stabilite. Ministerul Transporturilor va decide formula finală a taxei, iar discuțiile pe acest subiect vor avea loc în cadrul unei vizite a reprezentanților Comisiei Europene în România, între 10 și 14 februarie 2025.
„Între acestea amintim atât această taxă pe utilaj greu în funcție de numărul de kilometri parcurși, cât și impozitarea ecologică a mijloacelor de transport respectând principiul poluării. Cu cât ești mai poluant, cu atât această taxă ar urma să fie proporțională cu intensitatea poluării.
Dar este o decizie care va fi luată de către coordonatorul de reformă care este Ministerul Transporturilor și va fi discutată cu reprezentanții Comisiei Europene când se vor afla în vizită în România, pentru că urmează să fie desfășurată o misiune în acest sens, în perioada 10-14 februarie 2025”, a explicat ministrul.
Marcel Boloș a precizat că nu este luată o decizie privind modul de calcul al taxei.
„Cum spuneam, este un angajament pe care îl avem prin PNRR. Este parte din cererea de plată numărul 4. Discutăm de peste 8 milioane de beneficiari și este parte din PNRR și considerată o reformă importantă pentru ceea ce înseamnă restructurarea sistemului de venituri publice”, a conchis Boloș.
Măsura ar putea avea un impact semnificativ asupra șoferilor români, în special în contextul în care foarte mulți utilizează mașini mai vechi, din considerente financiare și nu numai. Introducerea unei taxe auto a fost un subiect sensibil în trecut, existând numeroase dezbateri și nemulțumiri în rândul conducătorilor auto.
De exemple, timbrul de mediu a generat mai multe controverse în România. Curtea Europeană de Justiție a obligat statul român să returneze banii încasați de la șoferi, ceea ce a generat un impact bugetar de aproximativ 6,5 miliarde de lei.
În ciuda acestor precedente, autoritățile revin cu o inițiativă similară, care riscă să genereze nemulțumiri și dificultăți financiare pentru populație.