Noua taxă auto pentru mașinile poluante. Ce schimbări pregătește Guvernul?
Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a anunțat că noua taxă auto pentru mașinile poluante ar putea intra în vigoare la începutul anului 2026. Aceasta va fi inclusă într-o nouă formulă de calcul a impozitului auto, care va ține cont nu doar de capacitatea cilindrică, ci și de clasa de poluare a vehiculului.
Scopul principal este reducerea numărului de mașini vechi și foarte poluante din România.
Cum va fi calculată noua taxă?
Ministerul Transporturilor lucrează la un sistem de impozitare revizuit, în care vehiculele mai vechi și mai poluante vor avea o taxă auto mai mare. Pe lângă capacitatea cilindrică, se va lua în considerare și norma de poluare a mașinii.
- În prezent, impozitul pentru o mașină poluantă este de aproximativ 100 de lei.
- Conform uneia dintre variantele analizate, acesta ar putea ajunge la 2.000 de lei pentru mașinile foarte poluante.
- Producătorul Dacia a propus o schemă în care mașinile mai vechi de 10-15 ani ar putea avea un impozit între 150 și 1.900 de lei.
România se află pe locul al treilea în Uniunea Europeană în ceea ce privește vârsta medie a parcului auto, care este de 15 ani. Comparativ, media europeană este de 12 ani.
- Peste 3 milioane de mașini din România au mai mult de 20 de ani vechime.
- Aproximativ 2 milioane au între 16 și 20 de ani.
- Doar câteva sute de mii de mașini sunt mai noi de 5 ani.
Prin această măsură, Guvernul speră să descurajeze utilizarea vehiculelor vechi și poluante și să încurajeze achiziția de mașini mai puțin poluante.

Ce spune Ministrul Finanțelor?
Tanczos Barna a explicat că noua taxă auto face parte din angajamentele României din PNRR, care prevăd măsuri pentru reducerea poluării generate de transport.
De asemenea, el a precizat că o astfel de măsură trebuie discutată și cu autoritățile locale, deoarece majoritatea taxelor auto sunt colectate la nivel local.
„Ceea ce e în PNRR este obligația României să analizeze cum scade poluarea și prin intermediul unor taxe și impozite la mijloacele de transport.
Urmează această regândire a impozitării mijloacelor de transport și a folosirii infrastructurii rutiere. Este un jalon care este în sarcina Ministerului Transportului, dar având în vedere că este și o aplicare la nivel local a impozitelor și taxelor locale asupra mijloacelor de transport, trebuie discutată și cu autoritățile locale.
Cred că se poate găsi un echilibru care să ducă la reducerea impozitelor pentru mașinile mai puțin poluante, cum ar fi mașinile noi, dar și o creștere a impozitării la mașinile poluante”, a declarat Tanczos Barna, la Antena 3 CNN.