O taxă percepută de Autoritatea Naţională Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSV-SA) este aprig contestată de patronatele din industria alimentară. Reprezentanţii firmelor de profil ameninţă cu majorarea preţurilor, în cazul în care taxa nu va fi eliminată.

De la începutul acestui an, majoritatea patronilor societăţilor din sectorul alimentelor de origine nonanimală, de la producători, procesatori, până la transportatori şi comercianţi angro, au declarat război Autorităţii Naţionale Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSV-SA).

Motivul? Taxa care – potrivit Ordinului nr. 100 al ANSV-SA, este de minimum 50 de euro şi maximum 5.000 de euro – se percepe pentru ceea ce se numeşte „asistenţă tehnică de specialitate“. Mai exact, este vorba despre un serviciu de verificare în domeniul siguranţei alimententare. Nemulţumirea patronilor s-a amplificat în momentul în care „birul“ cu pricina, care există de anul trecut, a fost majorat de la 1 ianuarie 2007.
Cei mai afectaţi se declară micii întreprinzători. Un exemplu în acest sens este Mircea Isăilă din Slobozia, care deţine, din 2004, o firmă de distribuţie în domeniul panificaţiei. Este un întreprinzător aflat la început de drum, care consideră că „i se bagă pe gât un serviciu de care nu are nevoie“. Îl nemulţumeşte faptul că trebuie să plătească lună de lună câte 50 de euro pentru asistenţa tehnică de specialitate oferită de Direcţia Sanitar-Veterinară (DSV) locală: „Am început să plătesc din noiembrie şi, de atunci, cei de la DSV au venit o singură dată. S-au uitat, mi-au dat câteva sfaturi şi gata. În schimb, întocmesc un memoriu justificativ în fiecare lună“.
Neînţelegând de ce trebuie să plătească această taxă care pentru dimensiunile afacerii sale este cam „piperată“, Mircea Isăilă se vede nevoit să umble la preţul fursecurilor pe care le distribuie: „Încă nu am mărit preţul produselor, dar mă gândesc foarte serios să o fac“.

Reprezentanţi ai patronatelor din domeniu spun că, deşi pe hârtie banii sunt destinaţi unui serviciu de asistenţă pentru siguranţa alimentelor, în realitate li se cere să dea bani pentru o simplă inspecţie. „Unde s-a mai auzit aşa ceva în lumea asta? Vine să te controleze şi tu trebuie să-l plăteşti pentru asta?“, ne-a declarat indignat Ioan Armenean, preşedintele Patronatului Zahărului din România. De altfel, Armenean a precizat că intenţionează să dea în judecată ANSV-SA: „Această taxă nu există în ţările din Uniunea Europeană. Industria zahărului din România respectă toate normele europene. Atunci, ce anume vor să controleze cei de la sanitar-veterinară într-o fabrică de zahăr?“. Preşedintele patronatului, care este şi directorul fabricii de zahăr de la Luduş, a recunoscut că nu a plătit această taxă şi nici nu are de gând să o facă, în ciuda faptului că, potrivit ordinului care reglementează această taxă, fabrica riscă să fie închisă.

Dar ce face ANSV-SA cu banii strânşi din această taxă? Oficialii instituţiei ne-au explicat că „fondurile colectate sunt destinate asigurării serviciului de asistenţă tehnică de specialitate“, mai precis banii se duc pe salariile angajaţilor şi pe delegaţiile acestora. Modul de întrebuinţare a banilor adunaţi de Autoritate din acest serviciu contra cost este constestat de patronate. „Nu e normal ca producătorii să suporte costurile de întreţinere a unei autorităţi publice“, afirmă Ovidiu Gheorghe. El dă şi un exemplu de aşa-zisă asistenţă: „Pe o factură eliberată de Autoritate unei firme era scris „recomandăm agentului economic să respecte legea“. Păi, asta e asistenţă?“.

Atât reprezentanţii patronatului zahărului, cât şi cei ai ai viei şi vinului au declarat pentru Capital că vor scumpi produsele cu exact cuantumul taxei. „Dacă acest ordin nu va fi modificat, vom majora preţurile cu o valoare cel puţin egală cu taxa stabilită de Autoritatea Sanitar-Veterinară“, ne-a spus Ovidiu Gheorghe, director general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului. Patronatul reprezentat de acesta s-a plâns deja Guvernului. Fără rezultat deocamdată.

Singurul aliat declarat al ANSV-SA este Patronatul din Industria de Morărit şi Panificaţie, care este pregătit să susţină din resurse proprii această taxă, fără să apeleze la majorarea preţului pâinii.

Interesant în toată această dispută este că, potrivit ordinului Autorităţii, pentru aceleaşi produse plătesc taxă de asistenţă, separat, şi producătorii, şi procesatorii, şi transportatorii şi cei care depozitează marfa, şi vânzătorii angro. 

Cine nu plăteşte… nu există

CONSECINŢE În cazul în care o firmă nu plăteşte către Direcţia Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor taxa pentru acordarea asistenţei tehnice de specialitate există o serie de consecinţe. Potrivit reglementărilor, dacă trec 30 de zile calendaristice şi o unitate nu achită taxa, Direcţia Sanitar-Veterinară îşi retrage personalul de specialitate repartizat pentru unitatea respectivă. Dacă se mai scurg 60 de zile calendaristice şi firma cu pricina nu plăteşte taxa şi restanţele acumulate, contractul cu DSV este reziliat, iar unitatea nu îşi poate continua activitatea.


REFUZ În cazul în care un patron refuză din capul locului să încheie acest contract timp de 90 de zile calendaristice, acesta îşi poate lua adio de la firma care, în lipsa asistenţei tehnice, nu va mai putea funcţiona.

Preţuri mai mari la orizont

«Dacă acest ordin nu va fi modificat, vom majora preţurile cu o valoare cel puţin egală cu taxa stabilită de Autoritatea Sanitar-Veterinară.»

Ovidiu Gheorghe, director general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului