Taxa care se aplică în toată România. Șoferii sunt obligați să o plătească. Rămân fără acte

mașini, șoferi

SURSA FOTO: Dreamstime

Mulți șoferi uită o regulă elementară, aceea că sunt obligați să aibă asupra lor mai multe documente atunci când circulă cu mașina. Altfel riscă amenzi considerabile în cazul unui control rutier.

Amendă de 1300 de lei pentru șoferi. Abaterea este una dintre cele mai frecvente

Documentele sunt necesare pentru evitarea sancțiunilor de către șoferi, iar excepțiile nu sunt acceptate, indiferent de circumstanțe. Uitatul actelor acasă sau pierderea lor accidentală nu înlătură sancțiunea contravențională.

Conform Codului Rutier 2024, șoferii trebuie să prezinte patru documente obligatorii atunci când sunt opriți de poliție. Aceste documente sunt:

– Permisul de conducere
– Certificatul de înmatriculare (talonul auto)
– Asigurarea auto obligatorie (RCA)
– Cartea de identitate, buletinul sau pașaportul

Este important să știi că permisul de conducere, certificatul de înmatriculare și cartea de identitate trebuie prezentate în format original. Nu se acceptă copii sau fotografii ale acestor documente. Totuși, asigurarea RCA poate fi prezentată în format electronic (pe telefonul mobil) sau ca o copie xerox.

În cazul în care un șofer nu prezintă certificatul de înmatriculare sau refuză să-l arate, poate fi sancționat cu o amendă de până la 1.320 de lei. Această sancțiune este echivalentă cu 6 până la 8 puncte de amendă, conform Codului Rutier actualizat. Aceeași sancțiune se aplică și în cazul în care șoferii nu au asupra lor sau refuză să prezinte buletinul, permisul de conducere sau asigurarea RCA.

Pentru a evita aceste sancțiuni, este esențial ca șoferii să se asigure că au toate documentele necesare înainte de a pleca de acasă și să le păstreze într-un loc accesibil în timpul călătoriei. De asemenea, este recomandat să verifici periodic valabilitatea documentelor și să înlocuiești orice act pierdut sau deteriorat cât mai repede posibil.

Ce faci dacă ai pierdut documentele

Dacă ai pierdut talonul auto sau ți-a fost furat, nu mai ai voie să circuli legal cu mașina. În această situație, este necesar să obții un duplicat al certificatului de înmatriculare. Pentru a face acest lucru, trebuie să te prezinți la Direcția de Înmatriculări Auto (DRPCIV) cu următoarele documente:

– Cererea pentru eliberarea unui duplicat al certificatului de înmatriculare în caz de furt sau pierdere (care se completează pe loc).
– Fișa de înmatriculare vizată de organul fiscal competent teritorial, dacă ai schimbat domiciliul.
– Cartea de identitate a vehiculului originală și copia acesteia.
– Actul de identitate al solicitantului, atât în original, cât și în copie.
– Dovada achitării taxei pentru certificatul de înmatriculare.

Pentru persoanele juridice, sunt necesare documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea și sediul, în copie (de exemplu, certificatul de înregistrare la Registrul Comerțului), precum și împuternicirea reprezentantului legal al acestora.

În cazul în care documentele sunt depuse de o altă persoană decât titularul, este necesară o procură specială autentificată de notarul public.

Taxa pentru eliberarea unui nou certificat de înmatriculare este de 37 de lei. Dacă este necesară întocmirea unei procuri, costul acesteia este de aproximativ 120 de lei.

Prin urmare, înlocuirea unui document de înmatriculare pierdut sau furat poate costa între aproape 40 și aproximativ 160 de lei.