Ministerul de Finanțe a decis să amâne aplicarea taxei pe lux pentru locuințele care depășesc valoarea de 500.000 de euro. Inițial programată să intre în vigoare la 30 septembrie 2024, aplicarea taxei a fost suspendată pentru a asigura o implementare corectă.
Taxa pe lux nu va fi implementată momentan
Taxa pe lux, în cazul clădirilor rezidențiale valoroase, presupune aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea impozabilă a imobilului și plafonul de 2.500.000 de lei.
Valoarea impozabilă este comunicată de autoritățile locale prin decizia de impunere. Inițial, autoritățile fiscale stabiliseră data de 30 septembrie 2024 pentru intrarea în vigoare a acestei taxe, iar ANAF a emis instrucțiuni referitoare la completarea formularului 216. Conform acestora, contribuabilii trebuiau să completeze detaliile necesare cu privire la impozitul special aplicat atât bunurilor imobile, cât și celor mobile.
Un exemplu de aplicare a taxei: pentru o locuință cu valoarea de piață de 1 milion de euro, impozitul anual datorat ar fi de 1.500 de euro. Această sumă reprezintă 0,3% aplicat la diferența dintre valoarea imobilului și plafonul neimpozabil de 500.000 de euro.
Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, anunțase anterior că aplicarea taxei a fost amânată de la 30 aprilie la 30 septembrie, menționând că această măsură face parte dintr-o ordonanță de urgență privind digitalizarea.
Marcel Boloș: Proceduri și planuri de implementare
„Se notifică de către autorităţile locale contribuabilii care au proprietăţi cu o valoare impozabilă mai mare de 2,5 milioane lei. Autorităţile locale comunică ANAF-ului care este situaţia acestor proprietari. ANAF emite deciziile de impunere pentru proprietarii ale căror proprietăţi sunt cu valoarea mai mare de 2,5 milioane lei şi pe 30 septembrie ar trebui să avem primele încasări din impozitul pe marile averi. Cam aceste activităţi le vom desfăşura în perioada următoare”, a declarat Boloș în primăvară, explicând că aplicarea taxei pe lux a fost amânată până la sfârșitul lunii septembrie.
Ministrul a explicat că atunci când s-a decis implementarea acestei măsuri, autoritățile locale dețineau deja bazele de date relevante, dar nu exista interoperabilitate cu ANAF. ANAF era responsabil de administrarea și implementarea impozitului, însă lipsa integrării bazelor de date a dus la această amânare.
Amânarea aplicării taxei și proiectul de ordonanță
Ministerul Finanțelor a concluzionat că, în prezent, nu poate aplica taxa pe lux și a propus amânarea acesteia până în 2026. Proiectul de Ordonanță pentru prorogarea termenului de aplicare prevede și înființarea unei structuri specializate în cadrul Ministerului Finanțelor. Aceasta va avea rolul de a coordona și administra impozitarea proprietăților.
„În vederea asigurării îndeplinirii angajamentului asumat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) privind politicile publice în domeniul impozitării proprietății și respectiv, implementarea unor modele specifice pentru impozitarea proprietății imobiliare într-o manieră coordonată și strategică, în cadrul Ministerului Finanţelor se organizează o structură de specialitate”, se specifică în proiectul de act normativ.
Noua structură va gestiona baza de date națională referitoare la proprietățile imobiliare și va colabora cu autoritățile locale pentru a centraliza și actualiza informațiile despre aceste proprietăți. De asemenea, va coordona metodologic organele fiscale locale pentru implementarea procedurilor specifice de administrare a impozitelor pe proprietate.
Rolul ANCPI și parteneriatul cu Ministerul Finanțelor
Noua structură de specialitate va gestiona o bază de date națională detaliată despre proprietățile imobiliare. Aceasta va colabora cu unitățile administrativ-teritoriale și alte entități relevante pentru colectarea și centralizarea informațiilor despre proprietăți. Structura va dezvolta și implementa modele specifice pentru impozitarea proprietăților imobiliare. De asemenea, va coordona metodologic autoritățile fiscale locale în aplicarea procedurilor specifice de administrare fiscală. Va elabora documentația necesară pentru gestionarea creanțelor fiscale asociate impozitării proprietăților.
„Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI) pune la dispoziția Ministerului Finanțelor accesul și resursele necesare pentru conectarea la sistemele informatice și platformele hardware și software pe care le gestionează. Acestea includ, dar nu se limitează la: Sistemul integrat de cadastru și carte funciară; Registrul electronic național al nomenclaturilor stradale; Sistemul centralizat e-Terra privind baza de date spațială (sectoare cadastrale).
În funcție de necesitățile identificate în procesul de implementare a impozitării proprietății imobiliare, pot fi incluse și alte sisteme și baze de date gestionate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară relevante pentru activitățile desfășurate și respectiv, în funcție de responsabilitățile Ministerului Finanțelor privind implementarea impozitării proprietății imobiliare”, se arată în documentul propus.
Conectarea la aceste sisteme informatice va permite o gestionare eficientă a datelor și o mai bună coordonare între instituțiile implicate. Autoritățile vor avea astfel un cadru centralizat pentru administrarea și monitorizarea valorii imobiliare, facilitând implementarea taxei pe lux într-un mod eficient și organizat.