Aeroportul Internațional Sibiu, amendat după ce a impus această taxă unei persoane cu handicap

Aeroportul Internațional Sibiu va trebui să achite o amendă de 30.000 de lei, conform deciziei Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD). Sancțiunea a fost aplicată în urma unei plângeri depuse de o persoană cu dizabilități, utilizatoare de scaun rulant.

Cazul a fost soluționat definitiv de Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ), care a stabilit că aeroportul avea obligația de a informa pasagera despre costurile impuse de compania responsabilă cu serviciile suplimentare de îmbarcare și debarcare prin intermediul ambuliftului – platforma destinată transportului persoanelor în scaun cu rotile la urcarea în avion.

Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a hotărât că societatea Menzies Aviation România, inițial sancționată de Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) și ale cărei amenzi fuseseră confirmate de instanțele inferioare, nu va mai fi obligată să le plătească.

De asemenea, judecătorii au decis că această companie nu va suporta cheltuielile de judecată. În schimb, CNCD va fi responsabil pentru achitarea acestora în favoarea Menzies Aviation România.

Ce s-a întâmplat, mai exact, acum trei ani

În urmă cu trei ani, o femeie a achiziționat un sejur în stațiunea Kusadasi, Turcia, prin intermediul agenției Tramp Travel International, cu plecare de pe Aeroportul Sibiu, la bordul unui avion al companiei Air București.

Ajunsă la aeroport, i s-a adus la cunoștință că trebuie să achite suplimentar pentru serviciile de îmbarcare și debarcare cu ambuliftul – platforma destinată pasagerilor în scaun cu rotile. Costurile solicitate erau de 50 de euro pentru Aeroportul Sibiu și 45 de dolari (echivalentul a 38 de euro) pentru Aeroportul din Hurghada, relatează turnulsfatului.ro.

”Motivul care stă la baza acestei suprataxări este faptul că petenta prezintă o dizabilitate de ordin motric (având diagnosticul de paraplegie spastică completă), care o împiedică pe petentă să se deplaseze singură și o face dependentă de un scaun cu rotile.

Petenta menționează că a mai făcut călătorii lungi cu avionul (în Thailanda, Dubai, Italia, Germania și Egipt), în aceeași stare, imobilizată în scaunul cu rotile, și a beneficiat de fiecare dată de aceleași servicii la urcarea și coborârea din avion, dar fără să i se perceapă vreo taxă suplimentară.

În plus, în cursul unei conversații telefonice avute cu reprezentanți ai Aeroportului Internațional Sibiu, i s-a confirmat faptul că instituția nu percepe taxe suplimentare pentru îmbarcarea și debarcarea persoanelor cu handicap locomotor. Petenta consideră că perceperea acestei taxe constituie discriminare pe criteriul de handicap și îi îngrădește dreptul la libera circulație și dreptul de a părăsi țara și de a se întoarce în țară, precum și dreptul de acces la toate locurile și serviciile destinate”, se arată în documentul CNCD.

Dizabilităţi
SURSĂ FOTO: Dreamstime

Cum s-a apărat Aeroportul din Sibiu

Aeroportul Sibiu și-a justificat poziția susținând că, la fel ca majoritatea aeroporturilor din România și din Uniunea Europeană, aplică o taxă suplimentară denumită „Taxa pentru pasageri cu mobilitate redusă” (PMR). Această taxă este percepută tuturor pasagerilor, indiferent de gradul lor de mobilitate, și are rolul de a acoperi costurile aferente personalului și echipamentelor necesare pentru asistența persoanelor cu mobilitate redusă.

”De ex., aeroporturile: București – Otopeni are taxa PMR de 0,32 euro/pasager, Timișoara are taxa PMR de 0,20 euro/pasager,  Cluj – Napoca are taxa PMR de 0,20 euro/pasager.

Aeroportul Internațional Sibiu nu are în prezent această taxă PMR colectată de la toți pasagerii”, se arată în document.

Reprezentanții Aeroportului Sibiu afirmă că au eliminat această taxă din lista de tarife după ce serviciile de rampă și asistență pentru pasagerii cu mobilitate redusă au fost transferate către compania de handling Menzies, responsabilă cu operațiunile la sol.

”Angajații aeroportului Sibiu au informat pasagerii că aeroportul nu percepe taxe pentru asistența pasagerilor cu mobilitate redusă, probabil nefăcând referire și la faptul că acest serviciu se realizează de către Menzies și că nu știu politica de taxare a companiei dee handling”, se arată în document.

Punctul de vedere al CNCD

Persoana care a reclamat cazul susține că Aeroportul Internațional Sibiu ar fi trebuit să informeze clar dacă a transferat serviciile de rampă și asistență pentru pasagerii cu mobilitate redusă către compania de handling Menzies și dacă aceasta percepe în prezent taxa suplimentară pentru toate companiile aeriene cu care are contract comercial pentru aceste servicii. De asemenea, consideră că Menzies ar trebui să ofere explicații cu privire la taxa aplicată și la modul în care aceasta este facturată companiilor aeriene pe care le deservește.

În acest context, CNCD a apreciat că inacțiunea aeroportului constituie „un comportament pasiv care, prin efectele pe care le-a generat, a defavorizat nejustificat petenta”.

În 2023, când cazul a fost adus în atenția CNCD, publicația Turnul Sfatului a solicitat un punct de vedere Aeroportului Sibiu. Reprezentanții instituției au precizat atunci că au contestat decizia CNCD, afirmând că nu înțeleg motivul sancțiunii, având în vedere că serviciile respective fuseseră externalizate către o altă companie.

”Aeroportul Internațional Sibiu a informat CNCD că nu poate fi autorul faptei discriminatorii ce face obiectul petiției și nu poate fi responsabil pentru faptul că petenta a plătit o taxă pentru servicii adiționale de urcare și coborâre cu ambulift pe Aeroportul Sibiu întrucât acesta a transferat serviciile de rampă și asistență pasageri, inclusiv a celor cu mobilitate redusă, către o terță parte nominalizată în cadrul dosarului.

Astfel, clauzele contractuale și tarifele practicate de agentul de handling sunt negociate direct cu operatorii aerieni, aeroportul nefiind parte în aceste raporturi contractuale. În contextul celor prezentate, Aeroportul Internațional Sibiu a contestat în instanță Hotărârea nr. 99 din 22.02.2023 a CNCD”, se arată în document.