Locurile de parcare în Bistrița, Buzău și Podul Iloaiei
Creșterea accelerată a numărului de autoturisme transformă parcările urbane într-un lux, nu doar în marile orașe, ci și în localitățile medii sau mici. În fața acestei presiuni, autoritățile din Bistrița, Buzău și Podul Iloaiei au adoptat strategii diferite, dar cu un scop comun: eliberarea spațiului urban și eficientizarea utilizării locurilor de parcare.
Bistrița mizează pe viniete anuale pentru parcările publice
În municipiul Bistrița, autoritățile au introdus un sistem de viniete anuale pentru accesul la parcările publice, o măsură menită să încurajeze o utilizare mai responsabilă a acestor spații. Locuitorii orașului pot achiziționa o vinietă albastră care le permite accesul nelimitat la parcările publice, fără taxe suplimentare zilnice sau orare.
„Pentru cetățenii din Bistrița, vinieta costă 100 de lei pe an pentru persoane fizice, 200 de lei pentru persoane juridice și 300 de lei pentru microbuze. În cazul celor cu mașini înmatriculate în alte localități, tariful este de 600 de lei pe an”, a declarat Gabriel Lazany, primarul municipiului.

Buzău introduce un sistem tarifar progresiv și renunță la zona galbenă
În Buzău, autoritățile au optat pentru un sistem tarifar progresiv, împărțind orașul în zone de parcare distincte – galbenă și roșie. Scopul: descurajarea parcării pe termen lung în zonele centrale și eliberarea traficului.
„Avem două zone, galbenă și roșie. Tariful este de 2 lei pentru prima jumătate de oră, iar apoi crește la 5 lei pe oră. Vom desființa zona galbenă și vom extinde sistemul progresiv la toate parcările publice cu plată”, a precizat Ionuț Apostu, viceprimarul Buzăului.
Această măsură urmează modelul unor orașe europene și vine ca răspuns la creșterea constantă a parcului auto local.
Podul Iloaiei alege soluția radicală prin demolarea garajelor
În Podul Iloaiei, județul Iași, administrația locală a ales o măsură radicală: desființarea vechilor garaje pentru a crea noi locuri de parcare. Peste 400 de locuri noi au fost amenajate în zonele eliberate, iar accesul este, deocamdată, gratuit.
„Am reușit să eliberăm șoselele de mașinile parcate neregulamentar și să aducem liniște locuitorilor, care, inevitabil, ajungeau să se confrunte cu conflicte din cauza locurilor de parcare”, a explicat Ioan Alexa, primarul localității.