Taxă poluare mașini. Implementarea noii taxe de poluare
Taxă poluare mașini. Noua taxă de poluare, parte esențială a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), reprezintă un pas semnificativ în procesul de aliniere a României la standardele europene de mediu.
Nerespectarea acestui jalon ar putea duce la pierderea a 600 de milioane de euro din fondurile europene, o sumă considerabilă ce ar afecta evoluția economică a țării.
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a explicat principiul fundamental al noii taxe, care va varia în funcție de gradul de poluare al vehiculului.
„Cu cât un mijloc de transport este mai poluant, cu atât taxa va fi mai mare. Cu cât este mai puțin poluant, taxa va fi mai mică”, a precizat ministrul.
![marcel bolos](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2024/09/marcel-bolos-3.jpg)
Taxă poluare mașini. Această măsură vine în contextul în care România se află sub presiunea de a implementa reforme și proiecte cheie în cadrul PNRR, iar neîndeplinirea acestui obiectiv ar putea împiedica accesul la fondurile europene necesare pentru dezvoltare.
În perioada 10-14 februarie, reprezentanții Comisiei Europene vor vizita România pentru a discuta detaliile acestei taxe și impactul său asupra țării.
Noua taxă face parte din cererea de plată numărul 4 din PNRR, care include reforme esențiale, având o valoare totală de 2,7 miliarde de euro.
Marcel Boloș a subliniat că această măsură va influența direct populația, având în vedere că România are peste 8 milioane de vehicule în circulație, ceea ce va afecta și sistemul de impozitare al acestora.
De asemenea, ministrul a subliniat importanța acestui jalon, afirmând că pierderea unei sume de până la 660 de milioane de euro ar reprezenta o lovitură majoră pentru dezvoltarea țării.
„Acest jalon are un impact semnificativ asupra populației, având în vedere că peste 8 milioane de astfel de mașini se află în parcul auto al României, influențând implicit sistemul de impozitare al mijloacelor de transport.
Este un jalon foarte important, alături de reforma fiscală. Știm deja că, în cazul în care nu implementăm acest jalon, pierderea maximă pe care o putem avea este de 660 de milioane de euro”, a declarat Marcel Boloș.
![bani, lei, cash](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2025/01/bani-lei-cash-1-e1737730881569.jpg)
Taxă poluare mașini. Cum va funcționa noua taxă de poluare?
Implementarea noii taxe se va desfășura în etape. O lege adoptată în 2023 prevede că, începând cu 1 ianuarie 2026, rovinieta va fi aplicată doar vehiculelor ușoare, adică celor de până la 3,5 tone.
Valoarea taxei va fi stabilită în funcție de categoria autovehiculului, de clasa de poluare și de durata utilizării drumurilor publice. Astfel, vehiculele mai poluante vor suporta taxe mai mari, iar cele mai ecologice vor beneficia de taxe mai reduse.
În paralel, vehiculele grele vor fi taxate în funcție de numărul de kilometri parcurși, utilizând un sistem denumit TollRo, care va fi implementat pentru a urmări mai eficient circulația acestora pe drumurile publice.
Detaliile exacte ale acestor taxe trebuie să fie stabilite de Ministerul Transporturilor până în martie 2025, iar autoritățile vor continua să discute cu reprezentanții Comisiei Europene pentru a asigura implementarea corectă a măsurii.
Noua taxă reprezintă un pas semnificativ în reducerea emisiilor de gaze poluante și în sprijinirea tranziției către un sistem de transport mai ecologic.