Șoferii cu mașini vechi și poluante ar putea ajunge la sapă de lemn

Șoferii cu mașini vechi și poluante ar putea plăti o nouă taxă auto. Proiectul de lege prevede două lucruri:

  • o taxă pe care trebuie să o plătești atunci când înmatriculezi o mașină veche;
  • creșterea impozitului anual în funcție de cât poluează mașina, nu doar în funcție de mărimea motorului, cum este acum.

De exemplu, dacă ai o mașină de 20 de ani cu norma de poluare EURO 2, impozitul ar putea ajunge la 350 de euro-400 de euro pe an. În prezent, pentru aceeași mașină plătești doar 160 de lei-170 de lei pe an.

Dacă proiectul se aplică, impozitul ar putea crește la 1.800 de lei-1.900 de lei pe an, în funcție de norma de poluare a mașinii.

România are unul dintre cele mai vechi parcuri auto din Europa

În România, peste 3 milioane de mașini au mai mult de 20 de ani, iar alte 3,7 milioane au între 10 și 20 de ani. Aproximativ 300.000 sunt mașini noi. Asta înseamnă că România are unul dintre cele mai vechi parcuri auto din Europa.

De exemplu, anul trecut, s-au înmatriculat peste 300.000 de mașini second-hand, puțin mai multe decât în 2023.

taxe pentru masini
SURSA FOTO: Dreamstime

Problema este că acum un autoturism cu norma de poluare EURO 4 plătește același impozit ca unul EURO 6, dacă motoarele au aceeași capacitate.

Asta nu e corect, pentru că o mașină nouă poluează mult mai puțin, dar proprietarul plătește același impozit ca cineva cu o mașină veche de 10 ani, care scoate fum de fiecare dată când pornește.

„O mașină veche de 20 de ani, în normă de poluare EURO 2, va avea de plătit undeva între 350 și 400 de euro. Nu e definit 100%, am vorbit de achiziție. Nu numai că achiziționăm o mașină veche care poluează, dar vrem s-o ținem.

După ce că ea are 15-20 de ani, vrem s-o mai ținem 10 ani. Noi nu vrem să interzicem lucrul ăsta actualmente, iau exemplu similar de 15 ani, pe care o deținem și la care urmează să plătim impozitul local de data asta.

Astăzi suma e undeva la 160-170 de lei pe an. De mâine am dori să se ia în calcul norma de poluare, iar în funcție de asta, dacă automobilul e EURO 2 sau EURO 3, vorbim probabil de 1.800 – 1.900 de lei pe an”, a explicat Mihai Bordeanu, directorul general automobile Dacia, pentru cei de la Pro TV.

„Dacă introduci în circulație un EURO 4 și îl taxezi la fel ca un EURO 6, deși au motoare de aceeași capacitate cilindrică, nu e corect. Fiindcă tu, care ai mașină nouă și nu poluezi mai deloc, plătești același impozit ca vecinul tău, care are mașină de 10 ani și, când o pornește dimineața, umple toată scara de fum”, a adăugat secretarul general al ACAROM, Adrian Sandu.

Istoria se repetă

Astfel de taxe există deja în țări europene, precum Germania, Franța și Olanda. România a avut o astfel de taxă în trecut. A fost introdusă în anul 2007.

În anul 2013, a fost schimbată în „timbru de mediu” pentru mașini. Mai târziu, această taxă a fost eliminată.