Revine taxa de poluare?
După o pauză de șapte ani, taxa de poluare ar putea deveni din nou o realitate în România. Această propunere vine în urma recomandărilor făcute de Banca Mondială în cadrul raportului privind decarbonizarea economiei românești, publicat recent. Măsura are ca scop descurajarea:
- importului
- deținerii autoturismelor vechi
- contribuirea la reducerea emisiilor de carbon în țară.
România a mai avut în trecut experiența a două taxe de poluare obligatorii, dar acestea au fost considerate neconstituționale și anulate, mulți români reușind să își recupereze banii ulterior. Cu toate acestea, posibilitatea reintroducerii acestei taxe ridică multe întrebări și provocări pentru șoferii din țară.
Anterior, taxa de poluare era calculată luând în considerare mai mulți parametri, cum ar fi:
- vechimea autovehiculului
- categoria acestuia
- capacitatea cilindrică a motorului
- norma EURO de poluare
- emisiile de dioxid de carbon
- tipul carburantului folosit.
Cu toate acestea, detalii specifice privind noile criterii sau cuantumul taxei nu au fost încă stabilite.
Decizia privind reintroducerea taxei de poluare este așteptată cu interes de către șoferii din România, deoarece aceasta ar putea afecta semnificativ piața auto și comportamentul de achiziție al consumatorilor. Autoritățile au în vedere nu doar generarea de venituri suplimentare pentru bugetul de stat, ci și încurajarea achiziției de mașini mai prietenoase cu mediul înconjurător.
România, unul dintre cele mai ambițioase planuri de decarbonizare
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a precizat că România și-a asumat un plan de decarbonizare foarte ambițios. Potrivit lui, planul este comparabil cu cele din alte țări europene. Conform acestui plan, este prevăzut ca, până în anul 2026, România să înregistreze o producție energetică bazată pe cărbune de sub 0,1% în mixul său de producție.
În plus, ministrul Burduja a subliniat că în 2022, emisiile de carbon provenite din sectorul energetic au înregistrat o scădere de 6% față de anul precedent în România, comparativ cu o medie europeană de 3%. Aceste date indică faptul că România face progrese semnificative în ceea ce privește reducerea amprentei sale de carbon.
Sebastian Burduja a subliniat că există toate premisele ca, până în 2029, România să devină prima țară europeană sau să se numere printre primele țări din lume care vor opera astfel de reactoare, consolidând astfel poziția sa în dezvoltarea energiei curate și inovative.