Comisia Europenă a adoptat recent o decizie privind introducerea taxei de emisie pentru aparatele de zbor care survolează spaţiul aerian european. Aceasta va atrage scumpirea biletelor de avion cu până la nouă euro. După noile reguli de securitate care au fost impuse pe toare aeroporturile din statele membre, executivul Uniunii Europene taxează şi companiile aviatice. Astfel, orice avion care aterizează sau decolează în/din statele comunitare vor trebui să cumpere permise pentr
Comisia Europenă a adoptat recent o decizie privind introducerea taxei de emisie pentru aparatele de zbor care survolează spaţiul aerian european. Aceasta va atrage scumpirea biletelor de avion cu până la nouă euro.
După noile reguli de securitate care au fost impuse pe toare aeroporturile din statele membre, executivul Uniunii Europene taxează şi companiile aviatice. Astfel, orice avion care aterizează sau decolează în/din statele comunitare vor trebui să cumpere permise pentru emisiile de dioxid de carbon. Începând cu 2011, pemisele vor acoperi zborurile interne, în cadrul Uniunii, şi cele internaţionale, care asigură conexiunile între aeroporturile din ţările membre. Din 2012, acestea vor afecta toate zborurile internaţionale, cu plecare sau sosire pe unul dintre aeroporturile Uniunii Europene. Permisele vor fi alocate de către autorităţile europene din domeniu fiecărui operator, pe baza unor criterii comune, stabilite de Uniunea Europeană. Începând cu anul 2010, companiile aeriene vor trebui să monitorizeze şi să raporteze anual, pe 31 martie, emisiile de dioxid de carbon. Fiecare operator va calcula anual emisiile, pe baza cantităţii de combustibil utilizate. În situaţia în care volumul de dioxid de carbon este mai mic decât cel stabilit conform permisului pentru emisii, compania poate vinde „diferenţa“ unui alt operator.
Măsura a fost luată pentru a proteja mediul şi a reduce emisiile de dioxid de carbon, fiind una din strategiile Uniunii Europene de luptă împotriva schimbărilor climatice. Emisiile de gaze ale zborurilor internaţionale în spaţiul aerian european au crescut cu aproape 90% faţă de 1990. Asta înseamnă că un singur zbor dus-întors de la Londra către New York generează aceeaşi cantitate de dioxid de carbon ca şi încălzirea unei locuinţe dintr-o localitate a Uniunii, timp de un an. Reprezentanţii Comisiei Europene susţin că, până în 2020, această măsură va reduce emisiile de dioxid de carbon din transportul aerian, cu peste 180 de milioane de tone. Vicepreşedintele Comisiei Europene, Margot Wallstrom, este de părere că recenta decizie privind introducerea taxei de emisie va mări credibilitatea politicilor executivului Uniunii Europene, referitoare la schimbările climatice şi încălzirea globală. Margot Wallstrom afirmă că operatorii aviatici vor fi astfel stimulaţi să investească în noile tehnologii care reduc emisiile de dioxid de carbon.
Costul permiselor de emisii, plătit de pasageri
Cum vor resimţi călătorii noile reglementări? Comisarii au estimat că preţul transportului pe calea aerului va creşte în funcţie de costul pemiselor, între 1,8 până la 9 euro/bilet pentru cursele în interiorul Uniunii Europene şi între 8 şi 40 de euro/bilet pentru cele către Statele Unite.
Pe de altă parte, Asociaţia Transportatorilor Aerieni Europeni susţine că noile reglementări pot tensiona relaţiile economice transatlantice, crescând numărul sancţiunilor şi restricţiilor impuse mărfurilor europene. Pentru a evita un război comercial cu Statele Unite, reprezentanţii Comisiei Europene au propus iniţial impunerea acestei taxe numai pentru zborurile care începeau sau se încheiau în Uniunea Europeană.
Cum va afecta această decizie a Comisiei Europene companiile aviatice care operează în ţara noastră? Vor rezista pe piaţă companiile low-cost? „Habar n-am. Nu am auzit de taxa pentru emisii. Nu am primit nimic oficial, nu am fost anunţaţi“, susţine Alina Rus, director Myair, companie low-cost care operează în spaţiul comunitar. Nici reprezentanţii TAROM nu aflaseră nimic despre noile reglementări ale Comisiei Europene. Mădălin Tudor, ofiţerul de presă al companiei naţionale TAROM, a recunoscut: „Nu ştiu despre ce este vorba! A aprobat Parlamentul României acest lucru sau cine…? E o întrebare la care nu am răspuns, pentru că nu am fost informaţi de această decizie. Deocamdată, suntem prinşi cu probleme foarte importante“.
Cel mai puţin poluante avioane din lume
Boeing 787 Dreamliner utilizează cu 20% mai puţin combustibil decât celelalte avioane de acelaşi tip. Aparatul este dotat cu cel mai silenţios motor din lume, fiind construit în mare parte din materiale compozite. Avionul va intra pe piaţă începând cu luna mai a anului viitor, având o capacitate între 210 şi 330 de locuri, în funcţie de modul de aranjare a locurilor. Până acum, 29 de companii aviatice au comandat aproximativ 400 de astfel de aparate, în valoare de peste 50 de miliarde de euro, transformând Boeing 787 Dreamliner într-un adevărat succes comercial.
Şi Airbus A350, va fi echipat asemenea Boeing 787 Dreamliner, cu un motor de ultimă generaţie, care reduce
emisiile cu 95% faţă de standardele internaţionale. Motorul este construit de către divizia aeronautică a companiei General Electric, care a primit comenzi ferme pentru aproape 600 de exemplare, ce valorează opt miliarde de dolari.