Taxa de primă înmatriculare a avariat piaţa second-hand

Statisticile oficiale arată că în trei luni au fost vândute numai 18.101 vehicule de ocazie, cu 6.186 mai puţine decât în perioada similară din 2006. Această scădere este explicată de unii dintre comercianţii de astfel de maşini prin taxele mari pe care trebuie să le plătească cumpărătorii în acest moment. Conform datelor furnizate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din Ministerul Administraţiei şi Internelor, în perioada

Statisticile oficiale arată că în trei luni au fost vândute numai 18.101 vehicule de ocazie, cu 6.186 mai puţine decât în perioada similară din 2006.

Această scădere este explicată de unii dintre comercianţii de astfel de maşini prin taxele mari pe care trebuie să le plătească cumpărătorii în acest moment. Conform datelor furnizate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din Ministerul Administraţiei şi Internelor, în perioada ianuarie-martie 2007, numărul de autoturisme noi înmatriculate a crescut cu 17,1% faţă de primele trei luni din 2006, până la 59.910 unităţi, în timp ce, în cazul maşinilor de familie second-hand a fost înregistrată o scădere de la 20.635 unităţi la 14.217 unităţi. În acelaşi timp însă, au fost înmatriculate 182 de autobuze, cu 118 mai multe decât în primul trimestru al lui 2006, iar la autoutilitare, creşterea a fost chiar mai mare, de 219 unităţi, atingând un total de 3.290 unităţi. Pe lângă autoturisme, au scăzut şi înmatriculările de microbuze şi autotractoare.

Profit pentru reţelele de dealeri

Scăderea vânzărilor de autoturisme de ocazie este mult mai accentuată în cazul tranzacţiilor directe între persoanele fizice, iar segmentul de preţ care a primit lovitura taxei de primă înmatriculare în plin este, conform preşedintelui Consiliului de administraţie al Autovit, Liviu Dobrin, cel al maşinilor ieftine. „În ianuarie şi februarie, comerţul a mers foarte prost, în primul rând din cauza neclarităţilor legate de cuantumul taxei, iar din martie şi aprilie se remarcă o uşoară redresare. Din nefericire, este afectată grav categoria maşinilor populare între 5.000 şi 8.000 de euro, care nu au rulat în România. Acestea au o taxă foarte mare, care le aruncă în competiţie cu modele similare noi“, declară Liviu Dobrin, adăugând că „mulţi clienţi renunţă la achiziţionare sau încearcă să obţină un credit, mărind gradul de îndatorare al populaţiei, atât de blamat de autorităţi“.

Dacă micii comercianţi au toate şansele să fie scoşi din piaţă, reţelele mari de dealeri care vând vehicule second-hand continuă să obţină profit. „Compania AAA Auto nu a fost afectată de introducerea taxei de primă înmatriculare. Experienţa noastră, acumulată pe pieţele în care suntem prezenţi, ne-a ajutat să anticipăm situaţiile diferite întâlnite pe piaţa din România. Vânzările noastre s-au dublat în comparaţie cu aceeaşi perioadă din anul trecut şi observăm o creştere continuă a volumului de vânzări. Acest lucru demonstrează clar faptul că românii cumpără maşini de ocazie de calitate“, consideră Marius Băluţă, general manager AAA Auto România. Nici cei de la Weltauto, divizie a grupului Porsche România, nu au motive de îngrijorare. Dacă în urmă cu un an singurul dealer existent vindea 150 de maşini, în acest an, cei nouă dealeri au comercializat deja 350 de unităţi.

Modelele germane rămân în topul preferinţelor

Cea mai căutată marcă pe piaţa autoturismelor de ocazie este Volkswagen. Numai în luna martie au fost înmatriculate 1.542 de unităţi, care se adaugă celor 2.021 din ianuarie şi februarie. Opel este a doua opţiune a clienţilor români de vehicule second-hand, cu 2.703 unităţi înmatriculate în primul trimestru, iar poziţia a treia în clasament este deţinută de Ford, cu 1.676 unităţi.

Conform datelor furnizate de DRPCIV, parcul auto de 4.104.835 vehicule existent în România la sfârşitul lui 2006 a crescut în lunile ianuarie şi februarie cu 45.949 unităţi, iar în martie cu alte 28.138. În a treia lună a acestui an, 79,3% din vehiculele înmatriculate au fost noi, doar o cincime din înmatriculări fiind autoturisme second-hand. Vehiculele înmatriculate în 2006 au avut, în proporţie de 36,3% ,culoarea gri-argintiu, 21,85% albastră şi 20,11% albă. Alte culori preferate de români sunt roşu (12,79%), negru (8,44%) şi verde (5,18%).
O creştere importantă a parcului auto naţional s-a înregistrat în judeţul Ilfov (12,63%), urmat de Bucureşti (2,97%) şi Timiş (2,16%). Cea mai mică creştere a fost în judeţele Sălaj, Covasna şi Harghita. 

14.217

Acesta este numărul de autoturisme second-hand înmatriculate în primul trimestru al anului, în scădere de la 20.635 unităţi vândute în aceeaşi perioadă din 2006.