Oamenii sunt taxați la bancomate fără să știe
Un cunoscut canal de vlogging din Praga, Honest Guide, a dezvăluit modul în care bancomatele Euronet le percep consumatorilor bani în plus fără ca aceștia să știe. Aceste bancomate sunt prezente în mai multe țări din Europa, inclusiv în România.
Într-un videoclip publicat recent pe canalul de YouTube, Janek Rubes explică faptul că bancomatele Euronet, neafiliate la nicio bancă și răspândite în toată Praga, prezintă două opțiuni după introducerea unui card: „Numerar și sold” sau „Altele”.
Instinctiv, majoritatea oamenilor selectează prima opțiune. Cu toate acestea, Euronet percepe o taxă atunci când oamenii aleg această opțiune. Asta se întâmplă chiar dacă nu este afișat niciun sold.
Cu toate acestea, mulți oameni nu sunt conștienți de această taxă suplimentară. Poate dura până la câteva zile pentru ca taxa să apară în extrasul de cont al unui client. Deși nu este afiliată la nicio bancă cehă, taxa percepută de Euronet permite totuși băncilor cehe să facă profit. Această taxă este împărțită între Euronet, emitentul cardului de plată (cum ar fi Visa sau MasterCard) și banca consumatorului.
Compania susține că deocamdată „testează” sistemul
Directorul executiv al sucursalei cehe a Euronet, Ondrej Kozak, a luat apărarea firmei.
„Am introdus funcționalitatea „Numerar și sold” cu bună credință de a crește confortul clienților, astfel încât aceștia să poată cunoaște soldul contului”, a declarat acesta pentru publicația cehă Novinky.cz.
„Banca clientului percepe întotdeauna comisioane, iar în majoritatea țărilor, băncile nu percep niciun comision pentru acest serviciu”, a adăugat el.
Acest lucru, din păcate, nu este în totalitate adevărat în cazul Cehiei. În timp ce unele bănci, precum Raiffeisen și Creditas, de exemplu, nu percep niciun comision pentru afișarea soldului contului la bancomatele Euronet, altele percep sume surprinzător de mari.
Rubes remarcă faptul că Euronet percepe bani pentru „afișarea” unui sold bancar chiar dacă tranzacția este anulată și nu se retrage niciun ban de la bancomat.
Kozák a răspuns la această problemă spunând că „în prezent testăm sistemul și căutăm o modalitate de a rezolva acest lucru”. Însă acest „test” se face pe banii oamenilor care nici măcar nu sunt atenționați de acest lucru.
Marile bănci spun că situația este de-a dreptul înșelătoare
Bancomatele Euronet au deja o percepție relativ negativă în Praga, atât pentru localnici, cât și pentru turiști, având în vedere taxa de tranzacție cu carduri străine doar pentru a retrage numerar.
Băncile cehe consideră că măsura luată de Euronet este nedreaptă.
„Considerăm că metoda de comunicare cu clienții la ATM-urile Euronet este înșelătoare și inițiem negocieri pentru a rectifica acest lucru”, a declarat pentru sursa citată Filip Hruby, un purtător de cuvânt al Česká spořitelna, cea mai mare bancă din Cehia ca număr de clienți.
„Operatorul de bancomate ar trebui să se asigure că ecranele informează clientul în mod transparent și veridic cu privire la serviciile oferite și că aceste servicii sunt furnizate efectiv clientului”, a declarat Michaela Pruchova, purtător de cuvânt al CSOB, una dintre cele mai mari bănci comerciale care operează în Cehia.