România este la un pas de infringement, anunță Ministerul Dezvoltării. Declarațiile vin în contextul în care a fost retras proiectul de introducere a unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii.
Taxa pe poluare, esențială pentru mediu
Marți, Ministerul Dezvoltării a afirmat că, în ciuda retragerii proiectului de impunere a unor taxe pentru vehiculele care circulă în Zonele cu Emisii Reduse, această măsură este esențială pentru asigurarea unui mediu cu aer curat.
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a anunțat într-un comunicat oficial că a decis retragerea proiectului de Hotărâre a Guvernului privind metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor și a excepțiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii (ZNSE) din procedura de transparență. Decizia a fost luată pentru a permite consultări mai ample cu partenerii din cadrul Coaliției de Guvernare, precum și cu reprezentanții structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale, ai mediului de afaceri și ai societății civile.
”Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a decis, astăzi, retragerea, din procedura de transparenţă, a proiectului de Hotărâre a Guvernului privind metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum şi a excepţiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii (ZNSE). Decizia a fost luată în vederea unei consultări mai ample atât cu partenerii din cadrul Coaliţiei de Guvernare, cât şi cu reprezentanţii structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale, ai mediului de afaceri şi ai societăţii civile”, anunţă instituţia într-un comunicat oficial.
Potrivit ministerului, proiectul lansat în consultare publică pe 26 iulie are în vedere aplicarea prevederilor Legii nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă.
Această lege, adoptată de Parlamentul României după consultarea în cadrul Coaliției de Guvernare și publicată în Monitorul Oficial pe 31 mai 2023, stipulează că, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare, ministerul de resort, împreună cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, va elabora metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și a excepțiilor aferente ZNSE, care se va aproba prin hotărâre a Guvernului, conform comunicatului.
Proiectul, elaborat în cadrul unui grup constituit la nivel tehnic
”În plus, Legea nr. 155/2023 reprezintă Jalonul nr. 288 în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), pentru care a fost stabilită obligativitatea de a crea mecanismul de adoptare a zonelor cu emisii scăzute de către autorităţile publice locale, iar metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum şi a excepţiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii reprezintă una dintre măsurile aferente CISC (Comitetului Interministerial privind Schimbările Climatice) – prioritatea de ordin legislativ nr. 43 din Planul stabilit pentru anul 2024”, menţionează ministerul Dezvoltării.
Ministerul informează că proiectul propus de MDLPA a fost dezvoltat de un grup tehnic format din reprezentanți ai Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, Ministerului Transporturilor (prin Registrul Auto Român) și Ministerului Afacerilor Interne.
Scopul acestui proiect este de a crea o abordare unitară la nivel național pentru stabilirea criteriilor și etapelor necesare, în vederea realizării unui cadru de implementare cât mai accesibil atât pentru autoritățile publice locale, cât și pentru cetățeni.
”De asemenea, se acordă o maximă flexibilitate pentru autorităţile publice locale, care ar urma să stabilească localizarea zonelor cu emisii scăzute, dimensiunea acestora, clasele de vehicule pentru care este permis accesul nerestricţionat (în funcţie de norma de poluare şi de tipul de carburant) şi modul de abordare – dacă se stabilesc restricţii sau tarifare (accesul în zona respectivă fiind condiţionat de un tarif stabilit exclusiv de autoritatea publică locală). Prin urmare, posesorul unui vehicul non-euro nu este obligat la niciun tarif dacă nu intră într-o astfel de zonă. Totodată, se instituie o perioadă de acomodare de un an de zile, ceea ce înseamnă că obligativitatea respectării prevederilor din Legea nr. 155/2023 şi din proiectul de HG ar intra în vigoare începând cu data de 31 mai 2026”, subliniază Ministerul Dezvoltării.
România se află în risc de infringement
Ministerul subliniază că România se confruntă cu riscul de infringement din cauza stării precare și îngrijorătoare a calității aerului în mai multe zone urbane, unde nivelul poluării depășește media observată în alte țări europene.
Ministerul Dezvoltării a reiterat că măsura este considerată esențială pentru toți cetățenii, fiind destinată să contribuie la asigurarea unui mediu cu aer curat, să creeze mai multe spații de relaxare, promenadă sau interacțiune și să decongestioneze traficul din zonele cu mari aglomerări urbane, fără a afecta mobilitatea regională.