Guvernul lucrează la o reformă fiscală care va introduce o nouă taxă pentru mașinile vechi și poluante, începând din 2026. Proprietarii autoturismelor cu norme de poluare reduse vor fi obligați să plătească impozite mult mai mari, iar cei cu vehicule ecologice ar putea beneficia de scutiri. Ministerul Finanțelor va prezenta oficial aceste modificări în fața Comisiei Europene, în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență.
Guvernul finalizează reforma fiscală. O nouă taxă pentru mașinile vechi
Guvernul pregătește o nouă taxă care va afecta proprietarii de mașini vechi și poluante.
Ministerul Finanțelor trebuie să încheie în două săptămâni noua reformă fiscală inclusă în Planul Național de Redresare și Reziliență.
Aceasta prevede majorări de taxe, introducerea unei noi taxe pentru mașinile vechi și eliminarea unor facilități fiscale.
Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a anunțat că proiectul final va fi prezentat oficial Comisiei Europene în luna aprilie.

Impozitul auto va crește semnificativ pentru mașinile vechi și poluante
Una dintre cele mai importante modificări ale reformei vizează impozitul auto, care va crește semnificativ pentru autoturismele vechi.
Vehiculele cu norme de poluare reduse vor fi taxate mai mult.
De exemplu, un proprietar de mașină Euro 2, veche de 20 de ani, va plăti un impozit anual de 1.900 de lei, comparativ cu 160 de lei în prezent.
În schimb, mașinile cu emisii reduse sau electrice ar putea beneficia de scutiri de taxe ori impozite foarte mici, încurajând astfel utilizarea vehiculelor nepoluante.
Noi reguli pentru impozitele pe locuințe și terenuri
Reforma fiscală aduce schimbări și în impozitarea proprietăților. Autoritățile analizează mai multe variante pentru stabilirea taxelor:
- Impozitarea pe baza zonei în care se află locuința;
- Calcularea taxelor în funcție de valoarea reală a proprietății;
- Stabilirea unui sistem de impozitare conform unei grile notariale actualizate.
Într-o intervenție, ministrul Finanțelor a exemplificat:
„Un penthouse de 500.000 de euro din Sectorul 1 nu poate fi taxat la fel ca un apartament situat la periferia Capitalei”.
Rovinieta se va plăti în funcție de kilometrii parcurși
O altă măsură esențială vizează modificarea sistemului de taxare pentru transportatori. În locul rovinietei plătite anual, TIR-urile ar putea achita o taxă pe baza kilometrilor parcurși, similar cu sistemele aplicate în alte țări europene.
Totodată, autoritățile vor să reducă plățile în numerar. Amenzile vor putea fi achitate direct polițistului printr-un cod QR, simplificând astfel procesul de plată.
Eliminarea ultimelor facilități fiscale este încă în discuție
Comisia Europeană și Banca Mondială cer eliminarea tuturor facilităților fiscale.
După ce scutirile de impozit pentru IT, agricultură și construcții au fost eliminate, ultima facilitate rămasă este deducerea de 300 de lei din salariul minim. Aceasta ar putea fi și ea eliminată.
Noua reformă fiscală ar trebui să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2026. România trebuie să finalizeze detaliile și să le trimită Comisiei Europene pentru a accesa fondurile PNRR.
Noile taxe și impozite din reforma fiscală
Impozitul auto în funcție de norma de poluare:
- Mașină Euro 2, veche de 20 de ani: crește de la 160 lei la 1.900 lei.
- Mașini nepoluante: impozit zero sau foarte mic.
Aplicare: 1 ianuarie 2026.
Impozitul pe proprietăți:
- Se va calcula în funcție de zonă și valoare.
Sistem nou de taxare pentru transportatori:
- Rovinietă plătită în funcție de kilometri parcurși.
Limitarea plăților cash:
- Amenzile vor putea fi plătite pe loc, prin cod QR.
Eliminarea facilităților fiscale:
- Scutirea de 300 de lei din salariul minim ar putea fi anulată.