Taxa de dezvoltare Urbană din sectorul 4 va fi contestată în instanță
Taxa specială de dezvoltare urbană pentru posesorii de maşini din Sectorul 4 al Capitalei, adoptată în decembrie 2024, va fi contestată în instanţă de către consilierii REPER.
„Pe Codul Fiscal, la secţiunea taxe locale/municipale, consiliile locale pot pune taxe suplimentare (speciale) dacă furnizează nişte contraprestaţii cetăţeanului. Adică dacă furnizează un loc de parcare sau, nu ştiu, altceva, în schimb. Nu poţi să spui «furnizăm ideea generală de bine în viitor». Aia e de natura impozitului, nu a taxei. Taxa presupune o contraprestaţie efectivă a celui care o plăteşte”, afirmă Teniţă.
Aceștia afirmă că taxa este ilegală, având în vedere că nu oferă o contraprestaţie directă pentru cei care o plătesc. Cătălin Teniţă, preşedintele REPER Bucureşti, a declarat că „nu există nicio contraprestaţie reală” și că taxa presupune ca cei care o achită să poată să o refuze.
„Adică tu primeşti o taxă dacă, nu ştiu, scoţi un document, dar dacă nu scoţi un document, nu vei plăti taxa asta. Pe Codul Fiscal, această taxă este o taxă absolut ilegală. Pentru că, repet, diferenţa între impozit şi taxă este că taxa presupune o contraprestaţie efectivă celor care o solicită. Adică te duci la primărie şi ceri să-ţi dea deva în schimb. Şi atunci, tu plăteşti o taxă. Dar nu poţi să spui: «toţi oamenii care sunt blonzi plătesc taxa de sectorul 4 de blond. Sau toţi oamenii care au maşină şi n-au parcare, în cazul acesta”, a explicat Teniţă.
Introducerea taxei a fost aprobată de Consiliul Local cu 16 voturi favorabile (PSD, PNL, PMP), iar aceasta va intra în vigoare la 1 ianuarie 2025. Taxa de 540 de lei pe an se aplică posesorilor de autovehicule care nu au loc de parcare propriu sau în folosinţă. Dacă un posesor de maşină își achiziţionează un loc de parcare în timpul anului, taxa va fi plătită proporţional cu perioada de absenţă a unui loc de parcare.
Măsura întâmpină critici din partea locuitorilor și a consilierilor REPER
Primăria Sectorului 4 susține că introducerea acestei taxe va descuraja achiziționarea de autovehicule și va încuraja folosirea transportului alternativ, dar și reducerea poluării prin investiții în descongestionarea traficului. De asemenea, autoritățile promit crearea a peste 100.000 de locuri de parcare noi în următorii zece ani.
Cu toate acestea, consilierii REPER consideră că taxa nu oferă beneficii directe cetățenilor, iar acest aspect face ca taxa să fie considerată ilegală. Teniţă a explicat că, potrivit Codului Fiscal, taxele trebuie să fie însoţite de un serviciu concret, ceea ce nu este cazul pentru această taxă. În plus, aceștia subliniază că taxa nu poate fi aplicată fără posibilitatea de a fi refuzată de cetățeni, iar plata trebuie să fie însoțită de o contraprestaţie clară.
Petiție și acțiune în instanță pentru anularea taxei
În plus faţă de acţiunea în instanţă, REPER va iniţia o petiţie pentru cetăţenii din Sectorul 4, pentru a sprijini demersul lor. Răspunsul autorităților locale față de criticile și contestațiile aduse de consilierii REPER rămâne de văzut.
Primarul Sectorului 4, Daniel Băluţă, a argumentat pe Facebook că taxa va ajuta la reducerea poluării și va facilita dezvoltarea infrastructurii de parcare, oferind locuri de parcare gratuite pentru cetăţenii sectorului.