În Austria, unde infrastructura rutieră este printre cele mai bine întreținute din Europa, neplata taxelor de autostradă poate atrage sancțiuni financiare considerabile. Un șofer român din Focșani, care nu a achitat taxa de autostradă timp de un an și jumătate, a fost prins de camerele de supraveghere din apropierea orașului Sankt Pölten.
Ignorând mai multe notificări, acesta a ajuns să primească o amendă de 400 de euro, pe care autoritățile austriece au cerut-o să fie pusă în aplicare de instanțele din România.
Neplata taxei de autostradă duce la sancțiuni severe
Austria este renumită pentru rețeaua sa extinsă și bine întreținută de autostrăzi, considerată printre cele mai bune din Europa. Pentru a întreține această infrastructură, șoferii sunt obligați să plătească o taxă de utilizare sub formă de vignetă.
Camerele de supraveghere amplasate în diverse puncte cheie monitorizează constant autovehiculele pentru a identifica șoferii care circulă fără a plăti vigneta.
Un șofer român din Focșani a ales să ignore această regulă și a traversat o secțiune de autostradă fără a plăti taxa, în iunie 2023. Sistemul automat de monitorizare a înregistrat numărul de înmatriculare al mașinii sale în apropiere de orașul Sankt Pölten, ceea ce a dus la emiterea unei amenzi de 400 de euro.
Șoferul ignoră amenda, autoritățile acționează în instanță
Deși a fost notificat de mai multe ori de către autoritățile austriece, șoferul român a ales să ignore amenzile și nu a efectuat plata necesară.
Drept urmare, în aprilie 2024, o instanță din Austria a emis o hotărâre definitivă prin care acesta era obligat să plătească sancțiunea pecuniară. Cazul a fost adus apoi în atenția Judecătoriei Focșani pentru recunoașterea și executarea hotărârii.
Potrivit articolului 292 din Legea 302/2004, orice sancțiune pecuniară aplicată pentru încălcarea unor norme legale poate fi executată dacă suma respectivă este de cel puțin 70 de euro. Astfel, instanța din România a recunoscut amenda de 400 de euro și a dispus punerea în aplicare a deciziei.
Șoferul poate face apel la decizia instanței
Șoferul din Focșani are acum posibilitatea de a contesta această decizie. Conform legislației, acesta poate depune un apel în termen de 10 zile de la momentul în care i-a fost comunicată hotărârea.
Dacă nu va face apel în acest interval de timp, amenda va trebui achitată, iar orice alte măsuri legale necesare vor fi luate pentru a asigura încasarea acesteia.
Neplata amenzilor de acest tip poate aduce complicații juridice suplimentare, inclusiv posibile restricții de circulație pe teritoriul altor state europene.
În acest context, cazul șoferului român reprezintă un exemplu clar al sancțiunilor drastice aplicate celor care încalcă regulile de circulație pe autostrăzile din Austria.
Taxele pentru drumurile din Austria: costuri și riscuri
Pentru a circula legal pe autostrăzile austriece, șoferii sunt obligați să cumpere o vignetă, al cărei preț începe de la 8,60 euro pentru o zi.
În plus, anumite secțiuni de autostradă impun o taxă suplimentară, ce poate varia de la 13,5 euro pentru o zi. Aceste taxe sunt menite să finanțeze întreținerea și modernizarea infrastructurii rutiere, iar neplata acestora atrage sancțiuni considerabile.
Deși vignetă poate fi achiziționată online sau direct la intrarea pe autostradă, mulți șoferi, inclusiv cel din cazul de față, aleg să riște și să circule fără a plăti.
Totuși, riscul nu este unul minor, deoarece camerele de supraveghere sunt amplasate strategic și pot detecta rapid vehiculele care nu au vigneta corespunzătoare.
Amenzi usturătoare pentru cei care ignoră regulile
Șoferul român care a crezut că poate evita sancțiunile a învățat acum o lecție costisitoare. Decizia instanței din România de a recunoaște amenda aplicată de autoritățile austriece subliniază importanța respectării regulilor de circulație pe drumurile europene.
De asemenea, acest caz reflectă colaborarea eficientă între autoritățile din diferite state membre ale Uniunii Europene în aplicarea sancțiunilor transfrontaliere.
Astfel, șoferii care ignoră taxele de autostradă sau alte obligații financiare legate de circulație riscă să fie trași la răspundere nu doar în țara în care au comis abaterea, ci și în țara de origine, în cazul în care decizia este recunoscută și pusă în executare.