Taxa Oxigen stârnește revolta bucureștenilor. Se organizează un protest masiv de stradă

Miile de bucureșteni nemulțumiți de faptul că Primăria Generală îi obligă practic să renunțe la autoturismele lor organizează, prin intermediul rețelelor sociale, un mare protest de stradă, în data de 28 februarie. Aceasta nu este singura formă prin care încearcă să se opună măsurii pe care ei o consideră o mare nedreptate.

Perioada în care Primăria Generală a Capitalei a decis să amâne aplicarea sancțiunilor prevăzute de deja infama Taxă Oxigen se apropie de sfârșit.

Începând cu 1 martie 2020, toți posesorii de mașini cu norma de poluare începând de la euro 4 în jos vor trebui să achite contravaloarea Vinietei Oxigen, pentru a putea să intre în așa-zisa zonă ZACA (”zonă de acțiune pentru calitatea aerului”) stabilită de Primăria Generală.

Mai mult de atât, cei care dețin mașini cu norma de poluarea începând de la euro 3 în jos vor fi buni de plată dacă vor să circule cu mașinile lor prin Capitală.

Mii de oameni organizează un protest de stradă

În fața unei asemenea perspective deloc plăcute, mii de oameni s-au organizat deja pe rețele sociale, pentru a oferi un răspuns comun măsurii Primăriei Generale, pe care ei o etichetează ca o nedreptate și o încălcare a dreptului de proprietate și de folosință.

Concret, în data de 28 februarie se pregătește un mare protest în stradă, chiar sub geamurile Gabrielei Firea de la primărie. Protestatarii vorbesc chiar despre blocarea Bulevardului Elisabeta, pentru a atrage atenția asupra nedreptății care li se face.

Protestul este notificat și va avea loc vineri, 28 februarie, în fața Primăriei,între orele 12 și 19.

”Această măsură – Hotărârea 539/24.10.2019 ne afectează pe toți.
Se întâmplă lucrul ăsta pentru că este prima măsură care încalcă unul din drepturile noastre fundamentale – dreptul de proprietate și folosință.

”Ne apărăm de cei ce ne conduc”

Am ajuns să fim nevoiți să ne apărăm de cei care ne conduc.

După 30 de ani de dezvoltare urbanistică haotică, Bucureștiul și-a dublat populația ocupând aproape aceeași suprafață. Densitatea de populație a Bucureștiului este halucinantă, mai mare decât în Singapore, comparabilă cu a orașului Tokyo. De parcă am locui pe o insulă și nu în Câmpia Română. Bucureștiului i-au fost distruse parcurile, cartierele rezidențiale de case, peluzele prevăzute dintre blocuri de către urbaniștii de altă dată. Bucureștiul de astăzi arată ca un oraș sub ocupație, un oraș gata să facă implozie. În loc să se dezvolte organizat către o zonă metropolitană de extensie, au apărut centre de interes, centre mari comerciale taman în centrul orașului.

Primăria este singurul vinovat în această situație. Primăria este cea care a eliberat autorizații de construcție pe orice petic liber de teren. Primăria crește constant regimul de înălțime al zonelor, POT-ul și CUT-ul. Primăria ne înghesuie ca pe sardele. Primăria creează traficul sufocant care chiar și în condițiile astea nu are legatură cu sursele adevărate de poluare. Primăria este cea care nu întreține străzile prin spălare și aspirare. Primăria este cea care creează această poluare cu pulberi fine de praf provenite de pe șantierele nesfârșite din oraș. Primăria este principala sursă de poluare a orașului.

Ce face în această situație administrația Firea? Pedepsește pe Acarul Păun și îi cere să își cumpere mașină nouă. A găsit țapul ispășitor în rândul oamenilor care își văd de treabă și nu se amestecă cu afacerile bizare ale administrațiilor de orice fel. Vor să-l pună să plătească pentru că nu face business cu vreun buget oarecare și ca atare nu este în stare să își cumpere o mașină la fiecare 2-3 ani sau pentru fiecare membru de familie.

Peste o mie de Plângeri Prealabile

Aceasta nu este doar o taxă – este suprimarea dreptului fundamental de proprietate prevăzut în Constituție”, se arată în evenimentul creat pe Facebook de cei care pregătesc protestul.

”Să dăm jos zidurile ZACA”, spun protestatarii, care anunță că acțiunea lor constă în două demersuri, respectiv protest în stradă și acțiune în justitie.

Primăria Generală a fost deja bombardată cu mii de Plângeri Prealabile împotriva Taxei Oxigen, iar cei care au depus aceste plângeri pregătesc o acțiune comună în contencios administrativ.

Dealtfel, Vinieta Oxigen a fost deja atacată în instanță de cel puțin două demersuri diferite, care au cerut suspendarea ei până la hotărârea judecătorească definitivă.

Vinieta Oxigen atacată în instanță

Unul din aceste demersuri a fost inițiat de Civicus România.

”Civicus România a solicitat anularea Hotărârii 539/24.10.2019 a Consiliului General al Municipiului București (vinieta oxigen).

Prin această hotărâre se instituie taxarea arbitrară a proprietarilor de autovehicule, fără a se face niciun fel de studiu asupra nivelului de poluare produs de fiecare tip de autovehicul.

Nici asupra cauzelor reale ale poluării cu PM10, PM2,5 sau NO2 nu se face niciun fel de studiu.

Faptul că la ora 00:30 în noaptea de sâmbătă spre duminică, 26 ianuarie, când practic traficul era inexistent, PM10 era depășit cu 243% și PM2,5 era depășit cu 513% nu pare să dea de gândit înșeleptului CGMB. Cu o săptămână înainte s-a întamplat exact la fel. Nu cumva cauzele poluării sunt altele?”, își justifică demersul asociația.